Foodtruck 2 - Funky Foodtruck

Zaterdag, 19 november, 2022

Geschreven door: Saskia M.N. Oudshoorn
Artikel door: Sonja Hubregtse

Er is genoeg liefde en spanning tussen de personages

[Recensie] Ramona volgt met enige tegenzin een studie op de universiteit. De enige reden dat ze het volhoudt is de knappe Timo. Jammer genoeg heeft ook de arrogante Alexia haar zinnen op hem gezet en hoewel Timo Ramona regelmatig met haar studie helpt, zal ze ook buitenom school zijn aandacht moeten trekken. Gelukkig is er in de weekenden genoeg afleiding. Ze staat, samen met haar broer Sam met hun foodtruck Saté Sam op festivals. Ze geniet daar van de gezellige sfeer en de geweldige muziek. Vooral de band Just Did It! is cool. Justus, de leadzanger van deze populaire band, vindt vooral zingen, componeren en gitaar spelen tof. Als zijn nieuwe bandmanager hem een nieuw imago wil aanmeten, staat hij niet te springen. Gelukkig weet Ramona wel raad…

Funky foodtruck is het tweede deel uit de Foodtruck-serie. Dit boek staat los van het andere, eerste deel (Foodtruck Fiësta) en is ingedeeld in drie delen. De schrijfster heeft het verhaal geschreven vanuit het standpunt van Ramona en vanuit het standpunt Justus. Beide zijn in de ik-vorm geschreven. Het amusante verhaal is erg goed te volgen en heeft geen ingewikkelde gebeurtenissen waardoor het erg vlot leest.

Saskia Oudshoorn schrijft erg beeldend. Zo omschrijft ze het boerderijleven zo levendig dat je je blik op het mooie, oude gebouw hebt tijdens het lezen. Ook de ongedwongen sfeer bij de foodtrucks en de relaxte stemming bij de festivals brengt ze goed over op de lezer.

De liefde voor muziek is voelbaar door heel het boek heen. Regelmatig wordt de lezer verrast door een (Engelstalige) songtekst, wat een aangename en originele afwisseling is, en begint ieder hoofdstuk met het benoemen van een bekend lied. Al in het begin wordt duidelijk dat één van de personages een geheim heeft. Hoewel je gaandeweg het verhaal al wel een vermoeden hebt wat dat is, wordt het pas aan het eind van het verhaal verteld. Je bent dus als lezer vanaf het begin nieuwsgierig en wilt meteen verder lezen. Daardoor is het boek uit voor je het weet.

De schrijfster weet goed te beschrijven hoe personages zich voelen en gedragen wanneer ze bijvoorbeeld onzeker of verdrietig zijn en dat ieder mens hier wel eens mee te maken krijgt; hoe stoer ze zich ook voordoen. Ook de warme en innige familiebanden worden goed onder woorden gebracht. De karaktereigenschappen van de personages hadden misschien iets meer verdiept kunnen worden, zodat je een completer beeld zou krijgen van de personen.

Doordat Funky Foodtruck geen ingewikkelde verhaallijn heeft en het daardoor erg goed te volgen is, er genoeg liefde en spanning tussen de personages is, heb ik genoten van iedere pagina. Swingende liedjes, stiekeme liefdes en zogenaamd fantastische plannen van een vriendin hebben ervoor gezorgd dat het boek vier sterren van me krijgt.

Eerder verschenen op Boeken-cast