Frankrijktrilogie

Vrijdag, 6 april, 2018

Geschreven door: Bart van Loo
Artikel door: Sarah Verhasselt

La douce France in al haar aspecten

[Recensie] Bart Van Loo is ongetwijfeld Vlaanderens meest bekende francofiel. Zo schreef hij diverse lofzangen op de Franse cultuur in al haar aspecten: de literatuur, de Franse keuken en de erotiek, in respectievelijk Parijs retour (2006), Als kok in Frankrijk (2008) en O vermiljoenen spleet (2010). Zijn Frankrijktrilogie brengt die drie werken samen in één onvergetelijke band, wat al meteen goed is voor ongeveer duizend bladzijden leesplezier.

Parijs retour is misschien wel het beste deel uit Van Loos Franse cyclus. In deze literaire gids reist Van Loo de grootste Franse schrijvers uit de negentiende eeuw achterna. Van Loo slaagt er perfect in om de meest tot de verbeelding sprekende auteurs uit te kiezen voor zijn reistochten: Hugo, Dumas, Sand, Zola… Wanneer Van Loo bij Gustave Flaubert aanbelandt, begint hij zelfs brieven te schrijven aan zijn lievelingsauteur. Het zorgt voor de nodige afwisseling in het boek. De lezer wordt getrakteerd op allerlei interessante en leuke weetjes over de Franse literaire grootmeesters. Zo komen we onder andere te weten dat het nog steeds spookt in de vroegere villa van Alphonse Daudet. Kortom, al wie een zwak heeft voor de Franse literatuur, zal dit deel met gretige ogen lezen en verlangen naar meer.

En de lezer krijgt uiteraard meer. In Als kok in Frankrijk laat Van Loo zijn smaakpapillen uitgebreid genieten van de Franse keuken. Het boek stelt zichzelf haast voor als een literair menu en gaat de belangrijkste Franse kookboeken en recepten niet uit de weg. Maar Van Loo zou Van Loo niet zijn als hij tegelijkertijd ook niet de bredere historische context meegaf aan de culinair geprikkelde lezer. Alweer word je meegesleept in een wervelwind van wetenswaardigheden, zonder dat je een moment verveeld raakt.

Ten slotte, nadat zowel de ogen (om te lezen) als de mond (om te proeven) verzadigd zijn, trekt Van Loo ietwat stoutere schoenen aan om de geneugten van de Franse onderbuik te beschrijven: de erotiek. Alweer wordt de Franse literatuur aangehaald, deze keer om de seksuele evolutie in Frankrijk te illustreren. Daarbij schuwt Van Loo gedurfde en pikante citaten uit de Franse letteren niet. En voor wie er nog niet genoeg van kan krijgen zijn er ook enkele prenten en gravures opgenomen aan het einde van het boek.

Met andere woorden, Van Loo heeft zijn liefde voor Frankrijk met veel enthousiasme in een lijvig boek bijeen geschreven. De Frankrijktrilogie is een vermakelijk en boeiend boek, een must read voor elke francofiel of levensgenieter.

Eerder verschenen op Cutting Edge

Uitnodiging voor een historisch spektakel met de chanson als leidmotief

Frankrijktrilogie