Fries bakboek

Zaterdag, 21 mei, 2022

Geschreven door: Feenstra Henny, Feenstra Betty
Artikel door: Marlies van Bee

60 traditionele recepten die niet verloren mogen gaan

[Recensie] Tijdens de eerste lockdown in maart 2020 was Henny Feenstra op zoek naar Friese vanillestaafjes. Deze cakejes waren moeilijk verkrijgbaar. Gelukkig bleek er een vanillestokjesbakblik op zolder bij haar moeder te staan, wat erin resulteerde dat Henny de Friese lekkernij thuis kon gaan maken. Dit was het begin van het Fries bakboek, dat zij samen met haar zus Betty heeft geschreven.

Hoewel de zussen beiden in hun jeugd tien jaar in een bakkerij hebben gewerkt, hebben zij voor dit boek input gevraagd van (gepensioneerde) bakkers. Dit resulteerde in 60 traditionele recepten, elk begeleid door een smakelijke foto. Het boek dient niet enkel als receptenboek, maar geeft ook informatie over de tradities en historie van de Friese bakcultuur. Zelfs als je niet van plan bent om maar iets te gaan bakken, dan is het boek alsnog leuk om te hebben. Bij elk recept wordt namelijk ingegaan op de tradities van het desbetreffende recept. Je zal versteld staan van alle wetenswaardigheden die in het boek te vinden zijn. Het zijn toch leuke weetjes dat vrouwen vroeger een krentenbrood kregen als zij van een jongen waren bevallen en fryske sûkerbôle als het een meisje was. Het feitje dat het meest is bijgebleven is toch wel dat er nog maar 100 bakkers in Friesland over zijn van de oorspronkelijke 1300 in 1930.

Met het boek hopen Henny en Betty dat een groot deel van de tradities en historie van de Friese zoetigheden bewaard blijven. Dat is zeker gelukt met de inbreng die zij van bakkers hebben gekregen. Het boek nodigt uit om zelf de keuken in te gaan om zo een stukje Friesland bij jouw thuis te krijgen. En met welk recept moeten we dan beginnen? Henny heeft maar liefst 24 verschillende oranjekoeken gemaakt en de lekkerste, het recept van Klaes, werd in het boek geplaatst. Dat klinkt toch wel veelbelovend.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl