Furta

Zaterdag, 19 september, 2020

Geschreven door: Erik Persoons
Artikel door: Severine Lefebre

Wonen er niet in elk kasteel spoken en geesten?

[Recensie] Alicia en Joren zijn samen met hun ouders op vakantie aan zee. Daar ontmoeten ze Anna en Piedro, die zeggen heel rijk te zijn en in een kasteel in de buurt te wonen. De vier spelen samen op het strand en eindigen de avond in de gamekamer van het hotel waar Alicia en haar broer logeren. Wanneer de volgende ochtend blijkt dat er geld en juwelen gestolen zijn uit de hotelkamer van hun ouders, zijn Anna en Piedro de eerste verdachten. Joren en Alicia gaan daarop op zoek naar hen en naar het kasteel. Na een moeizame tocht vol hindernissen bereiken ze het bouwvallige en griezelige kasteel. Het lijkt verlaten, maar is dat wel zo?

Furta is het resultaat van een samenwerking van meer dan honderd jongeren, die elk een aandeel leverden in het tot stand komen van deze jeugdthriller. Erik Persoons nam daarna de regie in handen om alle individuele teksten aan elkaar te schrijven. Zodat er een spannend en fantasierijk verhaal ontstaat, waarbij het vooral de bedoeling is om lezen en schrijven aantrekkelijk(er) te maken bij de kinderen.

Erik Persoon is met dit schrijfexperiment niet aan zijn proefstuk toe. Het is reeds het vierde boek dat op deze manier het licht zag. Via een korte opgave spoort Erik de jeugd aan om hun creativiteit de vrije loop te laten en hem dit resultaat op te sturen. En die mag zeker worden gezien. De voorbije drie schrijfexperimenten waren een groot succes, waardoor deel vier al snel een feit werd. Na Attractopia, Refugia en Pericula is nu het vierde spannende jeugdboek Furta verschenen.

De verhaallijn volgt voornamelijk Joren en Alicia, die op vakantie zijn aan de Belgische kust. De twee amuseren zich er met zandkastelen bouwen, in zee baden, gamen in het hotel… De typische zaken waar kinderen aan zee zich mee bezig houden dus. Ook het maken van vrienden komt eraan te pas wanneer ze Piedro en Anna ontmoeten. Hun nieuwe vrienden beweren rijke ouders te hebben en in een kasteel te wonen, wat Joren en Alicia fascinerend vinden.

Wandelmagazine

Tot hiertoe is het verhaal boeiend en vooral erg realistisch, wat het voordeel is van een boek dat door en voor jongeren geschreven is. De doelgroep zal zich er dan ook zeker in herkennen. Wanneer Alicia en Joren op zoek gaan naar het kasteel, is er een evolutie in verhaallijn. Vanaf hier begint de ware fantasie en verbeelding van de vele jeugdige schrijvers. Geen sprookjesfantasie, maar echte angstaanjagende spanning. Een griezelig kasteel vol geheime gangen en vreemde geluiden. Elke liefhebber van thrillers en griezelverhalen kan hier zijn/haar hartje aan ophalen!

De plot is wat wisselvallig opgebouwd, maar de klemtoon ligt vooral op de toenemende spanning. Wel is de ontknoping erg verrassend. Daarnaast laat het boek verschillende emoties toe. Naast de vele spanningen en angstaanjagende scènes krijg je ook een kijk op de gevoelens en angsten van de personages. Zoals de angst dat je ouders gaan scheiden, en de zoektocht naar je biologische ouders. De mix met de luchtigere zaken maakt het verhaal prettig om te lezen. Nou ja, niet dat ik zo’n luguber kasteel echt luchtig zou noemen…

Het boek is ideaal voor lezers tussen de 10 en 14 jaar. De vele acties en spanning zullen zeker de aandacht van de jonge lezers vasthouden. Er wordt weinig energie aan randzaken besteed, of andere zaken wat het leestempo onderuit kan halen. De vaart zit er dan ook goed in. Naar de personages toe wordt er enkel ingezoomd op de karakters van Alicia en Joren. De belangrijkste dus. Andere personages, die nochtans ook veel aan bod komen, blijven eerder op de oppervlakte. Begrijpelijk, maar ook wel spijtig.

Ik heb met veel plezier Furta gelezen. Het is niet mijn eerste kennismaking met een boek van het schrijfexperiment, eerder las ik al Attractopia, dat mij toen heel goed beviel. Vooral door de sterke verhaallijn. Dit keer vond ik deze ietsje zwakker, met wat te bruuske overgangen en soms minder logische samenhang.

Maar het idee op zich vind ik nog steeds fantastisch, en het is geweldig om te zien dat het nog steeds zo’n succes is met reeds vier edities. Het verhaal is spannend en vooral fantasierijk, en de griezelige context zal de jeugdige lezers zeker prikkelen. Al kan ik niet garanderen dat er geen slapeloze nachten zullen volgen… Ik ben benieuwd of Erik Persoons er nog een vijfde schrijfproject aan toe voegt.

De Safari Sisters en het elixir van Enquist

De Safari Sisters en de diamant van Katana

Borderline in quarantaine