Gebeden voor nacht en slaap

Zondag, 2 oktober, 2022

Geschreven door: Juke Hudig, David Lang
Artikel door: Evert van der Veen

Kunst en poëzie gebaseerd op Joodse gebeden

[Recensie] David Lang is een Amerikaans componist die in 2008 de Pullitzerprijs voor muziek won. Hij schreef Prayers for Night and Sleep voor de Cello Biënnale in Amsterdam in 2018. Het stuk is gebaseerd op Joodse gebeden voor het slapen gaan. Juke Hudig maakte voor dit boek Gebeden voor nacht en slaap 72 pasteltekeningen die in belangrijke mate het karakter van dit boek bepalen. Op enkele uitzonderingen na zijn de pagina’s grotendeels zwart van kleur met witte tekst naast de tekeningen. Opmerkelijk is ook dat de pagina’s dubbel gevouwen zijn.

Juke Hudig schreef een zeer persoonlijke inleiding bij de tekst en bekent: “Zwart heeft lang op mij gewacht en trekt aan mij”. Zij herkent zich sterk in de teksten die sterke emoties bij haar oproepen en ze ervaart als confronterend. Toch is meer want  “uiteindelijk is er licht, dat mij draagt en mij verbindt met de bron, waarin ik besta”.

De tekst Nacht gaat over menselijke gevoelens die door de duisternis alleen maar worden versterkt en Slaap wordt gevormd door de Joodse gebedstekst. Beide teksten worden per regel afgedrukt, vergezeld van een pasteltekening. Het karakter van de tekeningen is minimalistisch, dikwijls zijn het contouren van gezichten. De teksten zijn kort en klinken op het eerste gezicht eenvoudig maar ze hebben wel een diepere zeggingskracht en daarom een emotionele uitwerking op de lezer. Achter in het boek staan de Engelse teksten.

Gebeden voor nacht en slaap is zowel qua vormgeving als inhoud een opmerkelijk boek waarin de menselijke kwetsbaarheid indringend tot uiting komt.