Gebroken Hemel

Zaterdag, 7 november, 2020

Geschreven door: Karel Smolders
Artikel door: Johan Klein Haneveld

Verrassend fris en origineel avonturenverhaal

[Recensie] Jammer genoeg staat op zowel Hebban als Goodreads maar één recensie van dit boek en dat is zoals vaak gebeurt ook nog eens dezelfde. Veel lezersbeoordelingen zie ik ook niet. En dat is volkomen onterecht. Dit is namelijk een van de leukste Nederlandstalige genreverhalen die ik heb gelezen en deed me in de onbegrensde verbeelding zelfs wel een beetje aan Tais Teng denken.

Ja, het is een jeugdboek (geen uitgebreide driehoeksverhouding hier zoals in bijna alle Young Adults), maar een met fantasie in overvloed en een duister randje die het ook voor volwassen lezers heel interessant maken. De auteur presenteert beelden die je als lezers nog niet eerder bent tegengekomen en gebruikt daarvoor een frisse scheut sciencefiction, met bijvoorbeeld discussies over zwaartekracht en zwarte gaten. Het begint allemaal als jonge tiener Mack, die in de tweede klas van de middelbare school zit, een klasgenootje opzoekt. Hij probeert bij haar in huis te komen omdat er verhalen de ronde doen over haar tante die een ‘heks’ zou zijn. Als hij haar volgt komt hij terecht in een ruimte onder het huis, een grote ondergrondse holte, waar de zwaartekracht anders werkt. Hij kan er aan de binnenkant lopen, tot hij boven zich de deur naar de buitenwereld ziet. Het is een ‘bel’, een ‘bel’ die is afgesneden van een alternatief universum, de ‘spiegelwereld’. Deze spiegelwereld komt eens in de ongeveer 400 jaar in botsing met onze realiteit. De vorige keer dat het gebeurde brandde een deel van de stad af. Nu zijn op macht beluste types erop uit de samensmelting van de twee werelden te voltooien… Meer ga ik niet over het plot verklappen.

Er zijn inventieve demonische wezens, riksja’s en kruisboogpijlen, een grofgebekte dwerg en ook nog een aantal fascinerende en verrassende wendingen aan het slot – wendingen die trouwens mooi zijn opgebouwd! De auteur maakt goed gebruik van voorafschaduwing. Wat ik ook mooi vond, was dat Smolders durft om niet alles terug bij het oude te brengen, ook niet als de hoofdpersonen in hun doel slagen. De belevenissen van Mack zijn beschreven in vlot taalgebruik, dat past bij een jonger karakter, die bovendien tegen zijn wil in betrokken raakt. Een paar verrassende vergelijkingen maken het nog wat frisser. Dit is wel een op actie gebaseerd verhaal, moet ik opmerken, niet een waarin psychologische diepgang centraal staat. Een avontuur dus, maar wel een ‘roller coaster ride’. Het had van mijn een nog wat heftigere achtbaan mogen zijn, waarin nog meer mythische wezens optraden. Er werden draken, centaurs, vuurgeesten enzovoorts beloofd, maar die bleven toch een beetje in de coulissen (maar misschien bewaart de auteur ze wel voor het vervolg?). Er bevonden zich wat redactiefoutjes in het boek, een paar ontbrekende woorden ook, maar de vaart lag zo hoog dat ik er niet erg door werd afgeleid. Wel jammer was dat het duidelijk was dat het boek oorspronkelijk was geschreven in de derde persoon, en daarna is herschreven naar de eerste persoon. Want op sommige plekken kwam de derde persoon opeens weer opzetten, zonder dat daar verhaaltechnisch reden toe was. Een goede eindredacteur had dat kunnen voorkomen. Het gebeurt echter maar op een paar plekken en de rest van het verhaal is zo origineel en spannend (heb ik al verteld over de boomachtige monsters, de Krongs, die maar voor één mens tastbaar zijn en die dwars door anderen heen springen op weg naar hun prooi?) dat ik het jammer zou vinden als andere lezers zich hierdoor laten afschrikken. Wil je eens een fantasyboek lezen dat anders dan anders is? Hou je van jeugdverhalen? Geef dit boek dan ook eens een kans!

Sociologie Magazine

Eerder verschenen op Hebban