Gedichten van de broer van Roos

Dinsdag, 9 maart, 2021

Geschreven door: Tim Hofman
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Veelzijdige bundel die je kan laten ontroeren, laten lachen en meer

[Recensie] Tim Hofman is een bezig mannetje. Hij is presentator bij BNN/VARA, won in 2016 Wie is de mol?, was tafelheer bij De Wereld Draait Door en maakt het YouTube-kanaal #BOOS. Tim schrijft zelfs columns en treedt regelmatig op als dichter. Zelf ben ik Tim Hofman actief gaan volgens sinds zijn deelname aan Wie is de mol?. Hij kwam al sinds het begin over als een heerlijke droogkloot, echt een van de leukste kandidaten die aan het programma heeft meegedaan. Ook sta ik elke donderdag klaar om een nieuwe aflevering van #BOOS te zien, Tim Hofman wordt echt een hype onder de jongeren!

Toen ik eenmaal hoorde dat hij een gedichtenbundel had geschreven, was ik heel benieuwd naar zijn gedichten. Zouden zijn gedichten heel inhoudelijk zijn, of gebruikt hij juist net zo vaak termen zoals #sad en seksneuken in zijn gedichtenbundel als op Snapchat? Tijd om daar achter te komen. Vorige week kocht ik het boek en liet ik hem ook nog signeren toen Tim Hofman naar boekhandel Donner in Rotterdam kwam, waarbij we elkaar (net als op Twitter) aanspraken met ”Hey pik”.

Toegegeven, ik ben een liefhebber van poëzie, maar lees het nauwelijks. In de bovenbouw op de middelbare hadden we een examen over poëzie dat ik met plezier deed, maar lang niet alle gedichten spraken mij aan. Tim Hofman brengt daar verandering in met zijn gedichtenbundel, want die vond ik maar al te goed! Tim weet een hoop variatie te leveren in zijn gedichtjes. Sommige gedichten zijn kort en meteen raak, andere gedichten zijn juist wat langer, zwaarder of weten je juist anders tegen de Nederlandse taal aan te laten kijken.

Vele gedichtjes zitten vol met taalspelingen, Tim weet je vaak te verassen met unieke manieren om taal op een andere manier te brengen. Zo vond ik Eenzaam, twee samen heel fascinerend. Je kan eerste de linkerkant lezen, daarna de rechterkant, om vervolgens erachter te komen dat deze twee gedichtjes een geheel vormen. Dit is één van de vele manieren waarop Tim speelt met taal. Dit bewijst maar weer dat de Nederlandse taal toch mooier is dan sommige mensen denken (ja, ik heb het tegen jou, de persoon die vindt dat de Nederlandse taal vet klote is en daarom alleen maar Engelse boeken leest). Tim heeft meer van dit soort bijzondere gedichten en taalpuzzels gemaakt, die je totaal anders laten kijken naar onze moedertaal.

Wandelmagazine

Ook zijn er genoeg luchtige en grappige gedichtjes te vinden in de gedichtenbundel. Ze zijn lekker snel, pakkend en recht voor zijn raap. Het mooie is dat sommige gedichten ook heel herkenbaar kunnen zijn. Zo zijn er genoeg gedichten te lezen over de liefde(sverdriet), dronkenschap (zoals het vinden van je fiets bij het station na een lange avond stappen) en meer. En oké, om de liefhebbers van de Engelse taal ook iets te plezieren: Tim heeft ook genoeg woordgrapjes gemaakt met wat Engelse termen erin.

Ik vind het ook fijn om te zien dat bij de signeersessies die Tim Hofman geeft, er vooral veel jongeren zijn. Tim zet jongeren aan het lezen en wekt hun interesse voor poëzie, wat niet veel mensen voor elkaar kunnen krijgen. Daarbij brengt hij toch bepaalde boodschappen over op deze doelgroep, wat heel fijn is om te zien. Tim raadde tijdens zijn signeersessie ook iedereen aan om The lekker acceptation lied te delen met anderen, omdat het naast het geinige rijmpie, het ook nog eens een wijze les kan zijn. Dus bij deze Tim, ik deel hem even met al mijn bloglezers, graag gedaan hè pik.

Als je een luie student/scholier bent die met een bijbaantje met een minimumloon hard moet werken om überhaupt deze gedichtenbundel te kunnen kopen en twijfelt of het de moeite waard is, kan ik je alleen maar aanraden om Gedichten van de broer van Roos te kopen. Het is een veelzijdige bundel die je kan laten ontroeren, laten lachen en meer. En daarbij, je wil toch weten hoe de bekende #BOOS-presentator het doet op papier? Juist, gewoon halen dus.

Eerder verschenen op Nerdy geeky fanboy