Geen brug te ver

Zaterdag, 29 januari, 2022

Geschreven door: James Ponti
Artikel door: Sanne de Jong

360 pagina’s op avontuur met de Wereldspionnen!

[Recensie] Voor de Wereldspionnen is alles mogelijk en is er letterlijk geen brug te ver. Vijf jongeren van tussen de twaalf en vijftien jaar vormen samen de Wereldspionnen, een geheime dienst van de M16. Geen brug te ver bevat de combinatie van spanning, leerzame elementen en een goede dosis humor. Je gaat bijna geloven dat deze jongeren echt op missie zijn geweest en misschien wel echt bestaan…

James Ponti heeft meerdere bekende series geschreven, waaronder de serie Framed, de Dead City-trilogie en natuurlijk de Wereldspionnen-serie! Al zijn series gaan over spanning en mysterie. Vaak gaat het over een geheime actie, tieners die mysteries oplossen of een onbekende maatschappij. Naast auteur is Ponti ook een televisieschrijver en -producer. Ponti woont met zijn familie in Orlando, Florida.

Geen brug te ver is het tweede deel in de serie Wereldspionnen. Het is geen probleem als het een tijdje geleden is dat je het eerste deel las. In Geen brug te ver wordt namelijk op een natuurlijke manier over de belangrijkste elementen en gebeurtenissen uit deel één verteld. Door de hoofdstukken heen leer je meer hoe het verhaal in elkaar steekt. Een fijne manier om weer op te halen hoe het eerste deel ook alweer ging, of juist een inleiding van de Wereldspionnen en wat hun bezighoudt als je deel één nog niet hebt gelezen. Als je inderdaad het eerste deel nog niet hebt gelezen, is het wel aan te raden om dit deel alsnog te lezen. Dit deel is namelijk zeker een aanrader, en dan kom je alles te weten over het team, hoe Sydney, Brooklyn, Parijs, Rio en Kat bij elkaar zijn gekomen en wat hun eerste gezamenlijke avontuur was. En waarom ze eigenlijk allemaal zijn vernoemd naar een stad.

Ook in dit tweede deel lees je vanuit en over alle personages. Dat is leuk en afwisselend. Gelukkig wordt elke keer goed geïntroduceerd vanuit welk personages je leest, zodat je niet echt hoeft na te denken vanuit welk perspectief je nu weer aan het lezen bent. Ook binnen een hoofdstuk komen meerdere personages aan het woord, waardoor je alle gedachten en acties van het hele team meekrijgt.

Natuurlijk zijn sommige zaken wat ongeloofwaardig als je er lang bij stil staat. Kan een twaalfjarige echt een volwassen man knock-out slaan met één trap? Misschien niet, maar als je je fantasie een beetje de loop laat gaan en bedenkt dat deze kinderen als echte topagenten zijn getraind, dan misschien wel. Ponti heeft het in ieder geval zo opgeschreven dat je als lezer het idee krijgt dat het allemaal wel echt kan gebeuren. Voor kinderen vanaf 9 jaar is dit zeker fantastisch om te lezen en om hier een voorstelling van te kunnen maken.

Verder is Geen brug te ver ook nog eens heel leerzaam! De Wereldspionnen bevinden zich letterlijk over de hele wereld. Ze komen niet alleen uit alle delen van de wereld, maar ze gaan ook in allerlei verschillende landen op geheime missies. Je leer daardoor veel over de topografie van de wereld en over veel verschillende plekken en locaties. Zo zijn de Wereldspionnen bijvoorbeeld in Oxford en leer je meer over de universiteit en de bibliotheek daar, maar ook de Steen van Rosetta speelt een rol in dit verhaal.

Ondanks dat dit verhaal soms iets trager leest in vergelijking met het vorige deel, gaat het nog steeds razendsnel en gebeurt er van alles. Geen brug te ver is een goed vervolgdeel, met 360 pagina’s vol spanning over een superleuk en divers team, waarbij van alles mogelijk is. Het einde heeft ook een onwijs leuke ontknoping, maar die missie is natuurlijk top secret waardoor er niets over verklapt mag worden. Nieuwsgierig? Ga dan op avontuur met de Wereldspionnen!

—

Eerder verschenen op Instagram @sann.books

Wereldspionnen – Tussen de tombes (10+)