Gefaald

Zaterdag, 6 februari, 2021

Geschreven door: Ellen Lina
Artikel door: Bianca Brummelhuis

Pas wanneer ze denken dat de rust is wedergekeerd ontvouwt zich een afschuwelijk scenario

[Recensie] De dertigjarige Vesper runt met haar ouders een bungalowpark op Texel, wanneer ze de charmante Stijn Daalhuizen en diens puberzoon Nick ontmoet. Na het overlijden van zijn moeder heeft Nick het moeilijk, en dat hij een goede band weet op te bouwen met Vesper is voor Stijn meer dan belangrijk.

Door de jaren heen is het voornamelijk Vesper die zich bezighoudt met Nick, Stijn is druk met zijn groeiende bedrijf. Ondanks de zorg en aandacht van Vesper, ontwikkelt Nick zich tot een problematische achttienjarige. Hij wordt van school gestuurd en zijn leven bestaat uit drugs, foute vrienden en feesten. Net wanneer hij Vesper beterschap heeft beloofd, dient zich een klus aan die hij niet kan laten liggen. Die nacht loopt het compleet uit de hand en de gevolgen voor het hele gezin zijn vanaf dat moment niet meer te overzien.

Stijn en Vesper krijgen te maken met een groep levensgevaarlijke criminelen die nietsontziend hun leven binnendringen. Het drama is compleet wanneer Vesper wordt herkend door een van hen. Haar verleden komt bovendrijven en dat blijkt heel anders te zijn dan Stijn en Nick hadden verwacht. Weten Stijn en Vesper Nick te beschermen? Lukt het hen om elkaar te vertrouwen? Pas wanneer ze denken dat de rust is wedergekeerd ontvouwt zich een afschuwelijk scenario, dat alle relaties op scherp zet.

Gefaald begint met een heftige proloog, maar schakelt daarna over op het achtergrondverhaal. Dit begint heel kalm. De situatie is vervelend, maar niet echt gevaarlijk. Na een aantal hoofdstukken begint er echter ergens een dreiging op te komen. In het begin bouwt deze dreiging zich langzaam op, maar daarna volgen de gebeurtenissen elkaar steeds sneller op. Er komt ook informatie bovendrijven die ik niet voor mogelijk had gehouden. Op een gegeven moment gebeurden er zoveel dingen tegelijk, het ene nog spannender dan het andere, dat ik het boek onmogelijk nog weg kon leggen.

Nederlandse Natuurkundige Vereniging

Er komt een nogal foute liefdesrelatie voor in het boek. Maar Ellen Lina schrijft het zo op dat ik, hoewel ik het af zou moeten keuren, de relatie toch begreep en er zelfs in zekere mate in mee ging. Dit gedeelte van het verhaal is dus erg goed geschreven.

Het verhaal is zeker niet voorspelbaar. Steeds als ik dacht dat ik alle informatie wel had, kwam er nog nieuwe informatie naar voren, waardoor alle door mij bedachte theorieën over de plot weer de prullenbak in konden. De plot zit voor mijn gevoel echt heel erg goed in elkaar.

De plottwists zijn regelmatig vrij bizar, maar wel net geloofwaardig genoeg. Doordat de verschillende verhaallijnen door het oogpunt van meerdere personages zijn geschreven krijg je niet alleen inzicht in wat er is gebeurd, maar ook in waarom het is gebeurd. Dit vind ik een belangrijk punt in een boek.Ik heb van alle eerdere boeken van Ellen Lina genoten en dit boek heeft me, ondanks de wat kalme start, ook zeker niet teleurgesteld. Ik ben ontzettend benieuwd naar haar volgende boeken.

Eerder verschenen op Drukinkt

Crash

Auteur: