‘Gek op paarden!’

Zondag, 21 juli, 2019

Geschreven door: Heike Wiechmann
Artikel door: Perfecte Buren

Hoewel Helena zelden paarden in het echt ziet, laat staan er dan dichtbij komt, noemt ze paarden toch haar lievelingsdieren. Niet gek dus dat wij dit boek graag wilden lezen en recenseren! Zeven verschillende verhalen waarin paarden een prominente rol spelen. Om dit boek leuk te kunnen vinden moeten er dus wel warme gevoelens jegens paarden aanwezig zijn…

De cover, maar ook de illustraties in het boek, spreken erg aan. Het zijn erg mooie, realistische tekeningen en het kleurgebruik is goed gekozen. Het springt eruit en zorgt zeker voor een groot deel van de aantrekkingskracht.

Nog een pluspunt is de verschillende onderwerpen die zijn gebruikt waardoor je niet continu een zelfde soort verhaal zit te lezen. Zo is het eerste verhaal een beetje spannend omdat paard Stippel in een wak is gevallen en gered moet worden, maar ook gaat er een verhaal over verliefdheid tussen twee paarden, een paard dat tijdens een proef goed zijn best moet doen maar waarin duidelijk wordt dat goed voor je paard zorgen nog belangrijker is en er is een verhaal dat gaat over een meisje dat graag een paard zou willen. Herkenbaarheid en verschillende voorkomende emoties dus.

De verhalen zijn uitgebreid genoeg zonder te lang te worden. Dit is extra fijn aangezien het een boek is wat kinderen zelf zouden moeten kunnen lezen. Gelukkig is hier met het woordgebruik ook rekening mee gehouden. Daarvoor extra complimenten aan Paulien Smeulders die de Nederlandse vertaling en bewerking heeft gedaan.

Wordt Vervolgd

Dat dit boek een schot in de roos is blijkt niet alleen aan de woorden van Helena (‘dit is mijn lievelingsboek!’) maar ook in de realiteit. Regelmatig wordt dit boek uit de kast gepakt en worden er delen uit gelezen. Dit gebeurt niet met boeken die Helena niet echt aanspreken. Mijn moederhart vol boekenliefde klopte nog even een beetje sneller toen Helena moest opruimen voor het eten en zei ‘nog even dit verhaaltje af lezen mama’.

Dit boek is een schot in de roos. Heb of ken je een kind dat leest op AVI E3 niveau en paarden erg leuk vindt? Dan is dit een hele dikke aanrader. Het is dat vijf sterren het maximum is, Helena wilde er wel tien uitdelen… 5 sterren dus voor Gek op paarden!

Annelien