Geluk, hoop & liefde

Zaterdag, 3 juni, 2023

Geschreven door: Marion van de Coolwijk
Artikel door: Wilma Hartman

Een leuk tussendoortje

[Recensie] Geluk, hoop & liefde is uitgegeven door De Verhalenfabriek, de uitgeverij van Tussendoortjes. De verhalenfabriek is het zusje van De Crime Compagnie en geeft e-books uit in verschillende genres, van feelgood tot thrillers. Het zijn meer verhalen van ongeveer 100 pagina’s om in een middag uit te lezen.

Een vrolijke cover in fel blauw met daarop een babyflesje, champagneglazen en een hartje, omringd door enkele sterretjes maakt de vrolijkheid compleet. Het lijkt een luchtig boek te zijn. Als je de achterflap leest, lijkt dat niet overeen te komen met de vrolijkheid van de cover. Ik ben benieuwd.

Een onverwacht telefoontje dat haar leven op zijn kop zet…
Tanja heeft afgelopen kerst een bekentenis gedaan die de goede verstandhouding tussen de drie zussen kapot heeft gemaakt. Dit is te lezen in het eerste deel Baby blues. Het lukt Tanja niet om het contact met haar zussen Hanna en Joan te herstellen. Ze hebben hun telefoon uitgezet of Tanja geblokkeerd en reageren ook niet op haar berichten. Tanja vindt het zwaar alleen te zijn met haar baby die extra lastig lijkt te zijn omdat zij zelf ook niet goed in haar vel zit. Hanna heeft het gevoel er tussenin te zitten, ze begrijpt Tanja, maar is loyaal aan Joan. Hanna zoekt troost bij haar gigolo, waar ze stiekem verliefd op is. Samen bedenken ze een plannetje om de zussen weer met elkaar te herenigen.

Ik ken Marion van de Coolwijk van haar serie boeken rond de MZZL-meiden. Die boeken werden destijds verslonden door mijn bonusdochter. Ik denk dat je met deze tussendoortjes vooral de groep vrouwen aanspreekt die destijds de MZZL-meiden las. De schrijfstijl is zoals een feelgood betaamt: makkelijk te lezen, geen moeilijke zinnen en weinig diepgang. Duidelijke emoties en een tikje voorspelbaar.

Ik vind het slim bedacht om een succesvolle serie te vervolgen met e-books op een manier waardoor je de volgende generatie weer aan het lezen krijgt. Zeker voor de mensen voor wie de drempel naar een boek te hoog is. Ik heb me er prima mee vermaakt maar het is voor mij te luchtig en te weinig diepgang. Geluk, hoop & liefde is voor mij meer een tijdschrift dan een boek. Een tussendoortje mag je feelgoodboeken niet noemen heb ik geleerd, maar Geluk, hoop & liefde draagt die naam met eer. Het zou leuk zijn om te testen of dit tussendoortje wordt gewaardeerd door de doelgroep waarvoor dit boek bedoeld is. Ik geef dit boek 3 sterren omdat ik het concept origineel bedacht vind.

Eerder verschenen bij Boeken-cast