Genezing

Zaterdag, 29 december, 2018

Geschreven door: Harlan Coben
Artikel door: Agnes Eikema

Dood en verdriet, maar komt dit door hun ziekte?

[Recensie] De oplossing voor de wereldproblematiek omtrent aids lijkt dichterbij te zijn dan men had gedacht wanneer drie artsen op het punt staan een baanbrekend geneesmiddel op de markt te brengen. Wanneer een van hen plotseling zelfmoord pleegt, gaat televisiejournalist Sara Lowell en haar man Michael Silverman op onderzoek uit.

Wanneer oud aids-patiënten plotseling komen te overlijden, worden hun vermoedens bevestigd. Maar wat heeft de vader van Sara, een hoge regeringsfunctionaris, en een conservatieve televisiedominee met deze zaak te maken? Niet iedereen blijkt blij te zijn met de komst van een medicijn tegen aids en de politieke spellen worden op hoog niveau op leven en dood gespeeld.

Harlan Coben schreef het volgende in zijn boek Genezing: Als dit het eerste boek van mij is dat je gaat proberen, hou dan nu op met lezen en zet het gewoon terug.”

Blijkbaar is het boek een van zijn eerste boeken en na al zijn successen heeft Harlan Coben zijn eigen werk vast eens kritisch onder de loep genomen. Voor zijn vaste lezers schrikt dit vast niet af. Zijn werk is nooit teleurstellend en zorgt ten alle tijde voor zeker een paar uren vermaak.

Genezing

Ondanks dat het de een van de eerste boeken van Harlan Coben is, blijkt het destijds gekozen thema nog steeds actueel te zijn. In het boek worden verschillende standpunten omtrent homoseksualiteit en aids belicht. Er zijn groeperingen die vinden dat met aids besmette homoseksuelen het zelf verdiend hebben, waaronder een conservatieve televisiedominee. In het boek maken we daarnaast ook kennis met de sympathieke homoseksuele rechercheur Bernstein, die samen met Sara en Michael op onderzoek uitgaat.

De vaart in het verhaal stagneert op momenten waarin de spanning is verdwenen. Dit komt doordat de personages in het boek niet veel interactie met elkaar hebben, het lijken een beetje op opzichzelfstaande personages te zijn. Het verhaal is een tikkeltje ongeloofwaardig, maar daarmee neemt het niet weg dat het plot spannend en verrassend is, Precies zoals we van Coben kennen.

Eerder verschenen op Boekenz

Levenslang

De match