Geronimo Stilton - Alleen losers spelen vals

Zaterdag, 4 september, 2021

Geschreven door: Geronimo Stilton, Elisabetta Dami
Artikel door: Denise de Groot

Weer een spannend avontuur op Muizeneiland

[Recensie] Ik kan mij nog goed herinneren dat toen ik zelf wat jonger was de eerste boeken in de Geronimo Stilton reeks verschenen. Zelf heb ik daar veel plezier aan beleefd, dus ik vind het ook leuk om te zien dat er nog steeds boeken verschijnen over Geronimo Stilton. Er zijn in totaal meer dan honderd boeken in deze reeks verschenen. Van leesboeken tot stripboeken en van boeken die tot een serie behoren en boeken die losstaand te lezen zijn. Ook is er inmiddels een televisieserie en een musical over deze muis gemaakt en zijn er verschillende soorten merchandise verschenen. De boeken zijn uitgegeven onder de naam Geronimo Stilton, maar geschreven door verschillende auteurs.

Geronimo Stilton is de hoofdpersonage in deze reeks boeken. Hij is de uitgever van de meest gelezen krant De Wakkere Muis. Geronimo is een rustige, bange muis die het liefst wil genieten van een simpel leventje. Toch raakt hij telkens verzeild in avonturen met Thea, Klem en Benjamin.

Wat ik zo leuk vind aan deze boeken, is dat alle personages een duidelijk karakter hebben. Dit maakt het misschien een tikje voorspelbaar, maar voor kinderen ook juist herkenbaar. Er wordt ook gebruik gemaakt van uitdrukkingen die typerend zijn voor de boeken zoals kaastastisch. Omdat er verschillende soorten boeken zijn verschenen is er voor elke leeftijd ook wat wils.

Alleen losers spelen vals is het 90ste deel in Geronimo Stilton. In dit deel wil Klem Geronimo meenemen op een vakantie naar de Praalpieper het meest exclusieve resort op Muizeneiland. Hiervoor moeten ze wel deelnemen aan een wedstrijd. Dit blijkt Echter geen normale wedstrijd te zijn, maar een loodzware survivaltocht in schilferhaven. Als je Geronimo een beetje kent weet je dat dit voor hem zijn grootste nachtmerrie is. Schilferhaven is één van de meest verlaten plekken op muizeneiland. Ze moeten daar verschillende opdrachten doen die gevaarlijk blijken te zijn. De wedstrijd is best spannend totdat Geronimo een bijzondere ontdekking doet.

Alleen losers spelen vals is weer een spannend avontuur van Geronimo stilton. Er zijn veel factoren die dit boek leuk maken voor kinderen. Zo is het niet alleen spannend maar ook grappig en leef je mee met de personages. Ik geef dit boek Daarom ook 5 sterren en wil de hele serie aanraden. Je hoeft niet eerst de andere delen te lezen.