De vrouwen van Beiersdorf 1 - Gertrudes besluit

Woensdag, 30 maart, 2022

Geschreven door: Lena Johannson
Artikel door: Sanne Jakobs

Mooi begin van de trilogie met sterke personages en mooie details

[Recensie] Je kent vast wel de bekende blauwe blikjes van Nivea en de lippenbalsem van Labello. Twee merken die bijna in geen één huishouden niet te vinden zijn. In Gertrudes besluit lees je over het ontstaan van Beiersdorf, het bedrijf achter Nivea en Labello.

Getrude en Oscar zien elkaar jaren nadat Oscar stage heeft gelopen bij haar vader weer terug. De vonk slaat over en niet veel later trouwen de twee. Oscar is een succesvol ondernemer en wanneer hij de kans krijgt om Beiersdorf over te nemen, twijfelt hij geen moment. Beiersdorf groeit uit tot een succesvol bedrijf waar Oscar werkelijk oog heeft voor zijn werknemers, iets wat eind 1890 ondenkbaar was. Maar niet alles gaat hen voor de wind. Doordat Oscar Joods is en zijn moderne opvattingen niet door iedereen geaccepteerd worden, zijn er een aantal mensen die Oscar en Gertrude het leven zuur proberen te maken. Om hun goede naam terug te krijgen organiseert Gertrude verschillende salonavonden waar kunst tentoongesteld zal worden. Gertrude raakt bevriend met kunstenares Irma. Later leert ze ook Antonia kennen, een weduwe die moeite heeft om de eindjes aan elkaar te knopen. Er ontstaat een innige vriendschap tussen de drie vrouwen.

Gertrudes besluit is een mooi begin van een trilogie over de vrouwen van Beiersdorf. Het tweede deel draagt de naam van Antonia en het derde deel die van Irma. In het eerste deel leer je de vrouwen vooral goed kennen. In het begin van het boek wordt er heel veel informatie gegeven over het verleden van Gertrude en Oscar waardoor het verhaal net iets te langzaam op gang komt. Na de aankoop van Beiersdorf gaat het verhaal in sneltreinvaart verder.

Het verhaal is opgedeeld in drie verhaallijnen: Gertrude, Irma en Antonia. Hierdoor krijg je een goed inkijkje in hun dagelijks leven en alle problemen waar ze mee te dealen krijgen. Antonia is weduwe en heeft moeite om zichzelf te onderhouden. Ze werkt hard, maar het is nooit voldoende. Haar man deed voor zijn overlijden onderzoek naar pleisters en om haar inkomen wat omhoog te krijgen, gaat zij verder met dat onderzoek en probeert haar pleisters te verkopen aan Beiersdorf. Maar dat wordt haar niet makkelijk gemaakt.

Als je Irma net leert kennen zou je denken dat ze niet helemaal spoort. Ze heeft rare gedachten, gedraagt zich vreemd en grijpt net iets te vaak naar de fles. Dit maakt je wel heel nieuwsgierig naar haar verhaal. Haar leven lijkt wat beter te worden als ze met een senator trouwt, maar schijn bedriegt.

Het lijkt alsof Gertrude het het makkelijkst heeft. Ze is gelukkig getrouwd, heeft genoeg geld en het bedrijf van haar man groeit snel. Maar Gertrude is iemand die zich snel zorgen maakt en zich van alles aantrekt. Ze kan er niet tegen dat er slecht gepraat wordt over haar en Oscar. Ze zet haar zinnen op de salonavonden om wat geliefder te worden in de regio.

De personages zijn heel goed neergezet. Het zijn alle drie sterke vrouwen die weten wat ze willen en dat is hetgeen wat ze verbindt. Voor de rest zijn ze zo verschillend dat je ze niet aan elkaar zou koppelen. Irma en Antonia maken ook duidelijke ontwikkelingen door. Het zijn vechters en weigeren op te geven. De problemen van Gertrude zijn altijd net iets te makkelijk opgelost. Je merkt dat Irma en Antonia het moeilijker hebben, maar de nadruk ligt steeds op Gertrude, terwijl zij het het beste heeft van de drie. Aan de titel te zien zou je denken dat het meer om haar draait, maar ik vind dat Irma en Antonia qua groei, tegenslagen, zorgen etc. het moeilijker hebben waardoor de focus in dit boek meer op hen lag dan op Gertrude.

Als je van een boek met veel tempo houdt, is dit wel even wennen. Johannson besteedt veel aandacht aan de details. Alles wordt heel duidelijk omschreven, waardoor je de snelheid een beetje mist. Aan de andere kant past dit ook wel weer bij het verhaal.

De schrijfstijl is wel heel prettig. Johannson wisselt lange stukken tekst af met veel dialogen. Ze heeft deze historische roman voorzien van een vleugje romantiek, spanning en humor.

Het boek is gebaseerd op feiten. Toch zijn meer dan de helft van de personages fictief. Dit zorgt ervoor dat je echt een roman aan het lezen bent en geen informatief boek over de ontstaansgeschiedenis van Beiersdorf. Achter in het boek staat een lijst met personages en daar wordt ook uitgelegd wie echt bestaan heeft en wie niet en wat hun functie was.

Ik heb de vrouwen in mijn hart gesloten en wil heel graag weten hoe het ze verder zal vergaan. Je zit met een bepaalde hoop dat het allemaal goed komt, want je gunt ze alles. Je leeft met ze mee en wil ze zeggen dat het allemaal wel goed komt en alles op zijn plek zal vallen. Gelukkig komt het volgende deel al in mei uit, dus als je er eenmaal aan begint, hoef je niet lang te wachten tot je verder kan. Het is moeilijk om hun verhaal los te laten. 3,5 sterren voor Gertrudes besluit.