Geschiedenis van het dagboek

Woensdag, 27 juli, 2022

Geschreven door: Sandra van Beek
Artikel door: Evert van der Veen

Achtergronden bij dagboek van Anne Frank

[Recensie] Na de inval van de Duitsers redde Miep Gies het dagboek van Anne Frank. Daar mogen wij haar zeer dankbaar voor zijn, al kon zij destijds niet voorzien wat dit dagboek teweeg zou brengen. Toen haar vader na de oorlog weer op kantoor kwam, overhandigde Miep dit dagboek aan hem met de woorden: “Dit is de erfenis van uw dochter Anne” (p. 27).

Otto Frank leert Anne door dit dagboek anders kennen en begrijpt na lezing zijn dochter dan ook beter: “Uit de dagboeken kwam een heel andere Anne tevoorschijn dat het kind dat ik verloren had” (p. 43). Haar dagboek werd hem bijzonder dierbaar; hij kreeg Anne zo weer een beetje terug. Hij beschouwde het als zijn levenstaak om dit dagboek uit te dragen.

Sandra van Beek staat uitvoerig stil bij de geschiedenis van de uitgave van het dagboek. Aanvankelijk werd het door uitgevers geweigerd. Bepaalde passages die men destijds seksueel aanstootgevend vond, werden weggelaten. Het boek trok veel aandacht en vulde in toenemende mate het leven van Otto. Hij zegt dan ook: “Voor mij is het dagboek de uitvoering van een soort testament” (p. 69).

Er verschenen vertalingen en in de Verenigde Staten werd een toneelstuk van het dagboek gemaakt. Otto ging niet naar premières, dat bracht hij emotioneel niet op. Bijzonder was de opvoering van het toneelstuk in Jeruzalem in 1957.

Het Achterhuis werd in 1960 opengesteld voor bezoekers. De opbrengsten van dit alles – ‘Anne-geld’ genaamd – werden beheerd door het Anne Frank Fonds dat er sociale en culturele initiatieven ‘in de geest van Anne’ mee financierde.

Sandra van Beek staat ook stil bij het neonazisme en mensen die de authenticiteit van het dagboek in twijfel trekken. In 1979 werd de 50e geboortedag van Anne gevierd. In 2014 werd het dagboek in de Canon van Nederland opgenomen.

Het dagboek van Anne Frank behoort tot de klassiekers in de wereldliteratuur. Dit boek Geschiedenis van het dagboek. Otto Frank en het Achterhuis biedt interessante achtergronden over de wijze waarop dit dagboek zijn weg in de wereld heeft gevonden en een bron van inspiratie werd voor toneel en film. Otto Frank, de vader van Anne, staat in dit boek centraal. Zijn leven na de oorlog is bepaald door de wereldwijde aandacht die er naar Anne Frank, haar dagboek en Het Achterhuis is uitgegaan.

Sandra van Beek is journalist en filmresearcher. Zij maakt samen met Kes Hin vele documentaires waaronder in 2020 de documentaire ‘Otto Frank, de vader van Anne’. Kees Hin liet een rijk archief van 250 blikken met films na.