Geschiedenis van Nederland in 27 plekken

Woensdag, 15 september, 2021

Geschreven door: Aart Aarsbergen
Artikel door: Steffie Verspeek-Dielis

Op reis in eigen land, en door de geschiedenis

[Recensie] In Geschiedenis van Nederland in 27 plekken is auteur Aart Aarsbergen onze gids op reis door Nederland. Aarsbergen beschrijft 27 plekken in Nederland die hij bezocht heeft en die iets betekend hebben in de Nederlandse geschiedenis. Vaak is van die geschiedenis nog iets te zien ‘in het veld’, maar soms ook niet. Door de beschrijving van de locaties kun je vanuit je luie stoel op reis door Nederland en de bijbehorende geschiedenis. Maar dankzij de kaders ‘Ter plekke’ kun je ook met het boek in de hand op pad, het boek dient dan als reisgids.

Dat het boek zo goed als reisgids fungeert heeft te maken met de achtergrond van de schrijver. Aart Aarsbergen heeft geschiedenis gestudeerd en was 17 jaar lang hoofdredacteur van de Nederlandse editie van National Geographic. Daarnaast schrijft hij reisverhalen. Aarsbergen kent dus de geschiedenis van Nederland en weet daarnaast als geen ander informatie op een toegankelijke manier over te brengen.

Wat Geschiedenis van Nederland in 27 plekken bijzonder maakt is niet alleen de toegankelijkheid van het boek, maar vooral de diversiteit van de beschreven plekken. Zo worden niet alleen fysieke locaties zoals de Pyramide van Austerlitz beschreven, maar ook immaterieel erfgoed krijgt een plek  – bijvoorbeeld de klimaatmars die in 2019 in Amsterdam gehouden werd. Daarnaast hebben de hoofdstukken een goede spreiding over de geschiedenis van Nederland, van de prehistorie tot nu.

Het boek is chronologisch opgebouwd. Als je start bij het begin en tot eind doorleest, reis je dus door de tijd van de prehistorie naar het heden. Het boek is echter zo opgebouwd dat je de verschillende hoofdstukken ook los kunt lezen. Dankzij het register en de chronologie kun je snel naar het hoofdstuk dat je interesse heeft. En als je je dan nog verder wil verdiepen in het onderwerp, kun je via de literatuuropgave boeken over hetzelfde onderwerp vinden.

Pf

Dit boek is dus door de opbouw en de toegankelijke schrijfwijze geschikt voor een brede doelgroep: voor vanuit-de-luie-stoel-reizigers tot personen die echt op pad gaan, voor leken die geïnteresseerd zijn in de historie van Nederland maar ook voor lezers die al meer op de hoogte zijn van de geschiedenis en de historie graag een keer ter plekke gaan bekijken. Er is dan ook niet veel op dit boek af te dingen, behalve misschien dat er ‘maar’ 27 plekken beschreven worden. Hopelijk heeft Aart Aarsbergen nog een vervolg in de planning zitten, zodat ook de nu nog ontbrekende delen van de Canon van Nederland aan bod komen.