Get out

Donderdag, 19 mei, 2022

Geschreven door: Juultje van den Nieuwenhof
Artikel door: Sanne Jakobs

Één beslissing kan je leven compleet veranderen

[Recensie] Jasper en Chav zijn verwikkeld in een eeuwigdurende ruzie. Chav is daar klaar mee en besluit bij Jasper langs te gaan om het uit te praten. Daar treft hij naast Jasper ook Tristan, de beste vriend van Jasper. Het bezoek loopt volledig uit de hand en voor niemand zal het leven daarna nog hetzelfde zijn. Het zal alle betrokkenen blijven achtervolgen.

Ik las eerder een novelle van Juultje van den Nieuwenhof, CTRL-A, die mij een beetje tegenviel. Deze is veel beter! De nadruk ligt in dit boekje echt op de spanning. Er wordt niet heel veel aandacht besteed aan de karakters van de personages. Er is constant een soort geladenheid aanwezig omdat er veel ruimte is om de spanning goed op te bouwen. Je leert de personages wel kennen, maar niet meer dan nodig.

Het verhaal begint ook gelijk heel boeiend met iemand die zich in een vreemde kamer bevindt. Je aandacht wordt direct getrokken. Daarna gaat het verhaal vier maanden terug en lees je vanuit twee perspectieven over de ontmoeting tussen Chav, Jasper en Tristan. Vervolgens ga je naar het ‘nu’ waarin je het grootste deel vanuit het oogpunt van Tristan leest. Tot slot maak je een sprong in de tijd en lees je de epiloog vanuit het perspectief van Phoebe, de zus van Chav.

Er zijn vijf belangrijke personages, de ene heeft een grotere rol dan de andere, en langzaamaan kom je steeds meer over ze te weten. Sommige details zijn zo verrassend dat het een behoorlijke wending aan het verhaal geeft of waardoor je mening over de personages verandert.

Het plot is heel goed uitgewerkt. Het begint wel een beetje vroeg in het boek, namelijk al op de helft van het verhaal. Mede daarom is de spanning dus door het hele boek voelbaar. Ik heb echt even met mijn hart in mijn keel gezeten en getwijfeld of het echt was of niet wat er allemaal gebeurde. Daarnaast is het plot ook nog leuk en origineel bedacht en van deze tijd.

Ik heb niets aan te merken op dit boekje. Het was echt heel leuk om te lezen. De schrijfstijl past goed bij de doelgroep, dus het leest voor de volwassen lezer heel makkelijk weg en voor de jongere lezer is het heel duidelijk en begrijpelijk. Van den Nieuwenhof geeft niet zo veel details over de ruimtes waar de personages zich bevinden, dus je kunt je fantasie de vrije loop laten.