Geur van seringen

Zaterdag, 21 november, 2020

Geschreven door: Nicholas Sparks
Artikel door: Willemijn Gigase

Tragisch en ontroerend

[Recensie] Landon Carter is een stoere, zeventienjarige jongen. Hij is populair en ligt goed bij de meisjes van zijn school. Jamie Sullivan is daarentegen een stil meisje, de dochter van de plaatselijke dominee. Ze wordt veel gepest, maar is altijd vrolijk en positief. Als de twee met elkaar in aanraking komen kunnen ze zich allebei niet voorstellen dat ze verliefd worden. Deze tegenpolen trekken elkaar aan en als Jamie ziek blijkt te zijn krijgt dit verhaal nog een staartje.

Nicholas Sparks
Nicholas Sparks is tegenwoordig een gevestigde naam. Hij heeft tientallen romans geschreven en ze zijn bijna allemaal verfilmd. Jamie Sullivan is gebaseerd op de zus van Sparks en Landon Carter is vernoemd naar een van zijn zoons. Sparks schrijft eenvoudig, maar hij bezorgt de lezer meerdere keren kippenvel. Geur van seringen, beter bekend als A Walk to Remember, is een voorbeeld van een verhaal dat zorgt voor een lach op je gezicht en een brok in je keel. Je legt het boek niet meer neer en leest het in één avond uit. Wat kunnen we nog meer vragen van Nicholas Sparks?

Geen liefde op het eerste gezicht
Landon besteed zo min mogelijk tijd aan school en is altijd bij zijn vrienden, terwijl Jamie zelfs de lunchpauze op school gebruikt om uit haar Bijbel te lezen. Jamie helpt ook altijd anderen en is regelmatig in het nabijgelegen weeshuis te vinden. Als Jamie en Landon elkaar voor het eerst echt spreken worden ze niet meteen verliefd. Jamie gaat Landon helpen met zijn rol in het schooltoneelstuk. Hier zit wel een voorwaarde aan vast; Jamie vertelt Landon dat hij niet verliefd op haar moet worden. Geen enkele jongen heeft haar ooit mee uit gevraagd en Landon is niet van plan om daar verandering in te brengen.

Ontroerend
Gaandeweg leert Landon niet alleen een hele andere Jamie kennen, maar zelf maakt hij een enorme groei door. Hij wordt langzaamaan iemand waar je op kunt bouwen, in plaats van een puber die alleen aan zichzelf denkt. Hij ontdekt de kracht van liefde en wat het betekent om onbaatzuchtig voor iemand klaar te staan, maar hij leert ook verdriet kennen. De lezer groeit mee met Landon als hij op zowel geloofs- als op liefdesgebied nieuwe wegen inslaat. Het verhaal wordt vertelt vanuit het perspectief van Landon.

A Walk to Remember
De titel van het boek, A Walk to Remember, heeft een hele diepe en emotionele betekenis die je pas aan het einde van het boek leert kennen. Ik ga die niet verklappen, maar het is jammer dat de Nederlandse vertaling deze boodschap niet meeneemt. Het boek is wel in het Nederlands vertaald, maar haast niet meer te krijgen. Als je Engels kan lezen, maar ook als je het aan het leren bent, zou ik zeker een kopie van A Walk to Remember pakken. Het is een emotioneel verhaal, maar het is ook inspirerend en vol hoop. Als je graag romans leest, maar ook als je Nicholas Sparks een kans wil geven, is dit een mooi aanknopingspunt!

Eerder verschenen op willemijngigase.com