Gevaar op safari

Zaterdag, 22 januari, 2022

Geschreven door: M.G. Leonard, Sam Sedgman
Artikel door: Demi Stein

Moord tijdens de treinreis

[Recensie] Gevaar op safari is deel drie van de Dader op het spoor serie. Hierin gaat Alex telkens met zijn oom Ben op reis met de Safari Star, waar hij de spannendste dingen meemaakt. De spanning stijgt wanneer blijkt dat er een moord is gepleegd. Dit moet wel gedaan zijn door iemand die aanwezig was in deze trein.

Zal Alex deze zaak weer weten op de lossen, of is de recherche die dit keer aan boord is, sneller dan hij?

Diefstal en ontvoering
Het eerste wat opvalt is dat M.G. Leonard en Sam Sedgman per boek in de serie de spanning steeds laten oplopen. Diefstal gevolgd door ontvoering en nu is er zelfs moord. Dat geeft hoge verwachtingen aan het boek, Leonard en Sedgman weten te voldoen aan deze verwachtingen.

Niet alleen de spanning wordt per deel opgevoerd, de auteurs slagen erin het hoofdpersonage, Alex, in elk boek steeds meer ontwikkeling te geven. Door wat hij mee maakt tijdens de treinreizen krijgt hij ervaring in het oplossen van zaken. Zijn kennis en ervaring neemt hij dan ook telkens mee naar een volgende treinreis. Het personage blijft zich door ontwikkelen en dat is erg prettig.

Pf

Prachtige illustraties
Wat hierbij nog een leuk detail is, is dat Alex ook zijn tekenkwaliteiten ontwikkeld. De tekeningen, gemaakt door Elisa Paganelli, worden in het verhaal geplaatst als zijnde dat Alex ze zelf tekent. Hij gebruikt deze tekeningen onder andere om de zaken op te lossen. In Gevaar op safari krijgt Alex voor kerst ander tekenmateriaal waar hij tijdens de treinreis mee gaat oefenen. Door alle ontwikkelingen in de spanning en in het hoofdpersonage is het boek erg prettig om te lezen.

Moord en mysterie
Waar de Dader op het spoor boeken goed in zijn, zijn de enorme spanning, mysterie en de plottwisten. Al vanaf het begin van het boek weet je, door de vorige delen, dat er iets gaat gebeuren. Hierdoor ga je alvast nadenken wat er zou kunnen gebeuren en wie hiermee te maken kan hebben. Algauw wordt duidelijk dat het om een moord gaat en ga je meedenken over wie de dader kan zijn. Leonard en Sedgman weten je hierbij telkens op een ‘verkeerd spoor’ te zetten. Het blijft hierdoor spannend en het plot was weer een verassing.

Gevaar op safari is een kinderboek geschikt voor de stoere jongens en meisjes onder ons, die wellicht zelf ooit wel eens detective willen worden. Het verhaal leest gemakkelijk weg, het taalgebruik is duidelijk en de illustraties maken het helemaal af.