Gij nu

Zaterdag, 1 oktober, 2016

Geschreven door: Griet Op de Beeck
Artikel door: Sarah Verhasselt

Snapshots van kantelmomenten

[Recensie] Een nieuw boek van Griet Op de Beeck schept verwachtingen. Haar debuut Vele hemels boven de zevende wordt inmiddels verfilmd, net als haar tweede bejubelde worp Kom hier dat ik u kus.

De bundel korte verhalen Gij nu grijpt enigszins terug naar het debuut van Op de Beeck, waarin ze ook verschillende personages aan het woord laat. Alleen hebben de personages in Gij nu geen onderlinge band. Toch zou je kunnen zeggen dat ze met elkaar in verbinding staan doordat alle personages een kantelmoment beleven dat hen vooruit stuwt. Iemand verlaat haar man of ontvoert een dode vader, een meisje loopt weg, een jongen krijgt onverwachts een aquarium. Anderen bezondigen zich letterlijk aan moord en brand, vallen plots uit de lucht, vissen iets uit een toiletpot of negeren een belangrijk telefoontje.

Op het eerste gezicht klinken bovenstaande samenvattingen misschien banaal, maar de verhalen zijn dat zeker niet. Net als in haar vorige verhalen blinkt Op de Beeck uit in het maken van portretten, alsof ze  steeds met een fototoestel naar de juiste kadrering van mensen zoekt. Sommige foto’s zijn zwart-wit, maar de meeste baden in een verzoenend grijs. De toegankelijke, zintuiglijke stijl sluit hier mooi bij aan. Herkenbaarheid blijft de grootste troef. De woorden die je leest, zouden ook jouw gedachten kunnen zijn maar dan scherper verwoord.

Volgens het omslag is het boek “geenzins een verzameling per ongeluk bij elkaar geplaatste verhalen”. In elk verhaal komt inderdaad dezelfde boodschap bovendrijven: durf voluit te leven. Of zoals Op de Beeck één van haar personages laat zeggen: “In tegenstelling tot waar we standaard van uitgaan, zijn wij mensen niet zozeer bang van tegenslag, maar van het geluk, niet bang om te falen, maar om gezien te worden voor wat we kunnen en wie we zijn”. Een mooie gedachte, die we ook al aantroffen in Kom hier dat ik u kus. Inhoudelijk had deze bundel dus iets verrassender mogen zijn. Maar misschien mag een pleidooi voor lef en wilskracht – nu meer dan ooit – best wel eens herhaald worden.

Eerder verschenen op http://www.cuttingedge.be/