Glijvlucht

Dinsdag, 29 november, 2022

Geschreven door: Anne-Ginne Goemans
Artikel door: Agnes Eikema

Op geen enkel moment zakt het verhaal in, integendeel

[Recensie] Anne-Gine Goemans debuteerde met de veelgeprezen roman Ziekzoekers waarmee ze de Anton Wachterprijs 2008 won. Haar tweede roman, Glijvlucht, is niet minder succesvol want het won de Dioraphte Jongerenliteratuur Prijs en was bovendien de enige debutant op de longlist voor de Libris Literatuur Prijs 2008. Dat begrijp ik wel, want het is een rijk en vol verhaal over liefde.

Glijvlucht
Ganzen. Daar is Gieles het liefst de hele dag mee bezig, met zijn ganzen. Hij probeert ze zodanig te trainen dat ze al zijn commando’s opvolgen. Het klinkt leuk, maar de reden daarachter is zwaarder dan men kan vermoeden. Gieles woont namelijk met zijn ouders en oom Fred naast een landingsbaan. Zijn moeder was stewardess, maar probeert nu de armoede te bestrijden in andere delen van de wereld. Overal is het zoveel erger dan thuis, dat men daar veel beter haar hulp kan gebruiken dan thuis. Gieles wil de ganzen inzetten om zijn moeder duidelijk te maken dat ze er ook voor hem moet zijn, dat hij ook nog op de wereld is.

Het klinkt als een eenzaam leven en eigenlijk is het ook wel. De straat en buurt waar Gieles woont loopt langzaam leeg, bewoners worden uitgekocht door de gemeente. Zijn vader is druk met het verjagen van vogels bij Schiphol. Soms chat hij met een meisje, Gravitation. Het is een meisje met zwart geverfde haren en piercings. Vaak heeft ze grootste confrontaties met haar ouders. Het valt niet mee om op te groeien. Zijn oude vriend Toon is ook al zo veranderd dat hij liever niet meer zoveel met hem omgaat. Soms past hij nog op bij Dolly en dat is ook het eigenlijk wat zijn leven omvat.

Gieles zit een beetje gevangen in zijn eigen buurt, maar hij bevindt zich ook in een fase waarin hij nog niet wil loskomen van zijn kindertijd en nog niet klaar is vol de volwassen wereld. Het maakt hem nog onzekerder dan hij al is. Het lijkt mij lastig als je dan wat eenzaam bent en er met niemand over kan praten. Toon is juist een bom testosteron en wil zich volwassener voordoen dan hij daadwerkelijk is.

Drooglegging
Het leven van Gieles verandert wat wanneer hij kennis maakt met Super Waling, een ontzettend dikke man. Ondanks de schaamte die Gieles in het begint, heeft voor Waling, raakt hij bevriend met de innemende man. Super Waling vertelt hem de geschiedenis van zijn voorouders ter informatie voor het werkstuk dat Gieles moet maken voor school. En zo sijpelt het verhaal van Ide en Sophia in het verhaal over het leven van Gieles. Ide en Sophia waren vroeger betrokken bij het droogleggen van het stuk land waar Gieles en Super Waling in deze tijd wonen. Met bloed, zweet en tranen hebben zij geknokt voor dit stukje land. Het verhaal geeft een beeld van een hard leven, maar is aangename afwisseling en past goed bij het verhaal van Gieles waarin de omgeving ook een belangrijke rol speelt.

Liefde
Super Waling blijkt een hele andere man te zijn dan Gieles aanvankelijk had verwacht. Er is een reden waarom hij zo dik is geworden en het heeft, vanzelfsprekend, met de liefde te maken. Eigenlijk draaien alle verhaallijnen om de liefde en de hunkering naar genegenheid. Goemans heeft een fantastisch boek geschreven. Mede door de levendige hoofd- en bijpersonages leeft het boek, zeker samen met de droge humor en de serieuze ondertonen. Wat heb ik genoten! Op geen enkel moment zakt het verhaal in, integendeel. Met mooie, opmerkelijke en spannende ontwikkelingen weet Goemans de aandacht van de lezer goed vast te houden. Glijvlucht is een vermakelijk boek dat veel meer omvat dan je in eerste instantie denkt. Zeker een aanrader!

Eerder verschenen op boekenz.nl