Gloei

Zaterdag, 12 december, 2020

Geschreven door: Edward van de Vendel
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Interviews met al onze jongeren

[Recensie] Querido Glow is een nieuw initiatief van Edward van de Vendel, waar boeken in worden uitgegeven waarin diversiteit vooraan staat, waarbij jongeren zich hopelijk in kunnen herkennen. Deze nieuwe imprint begint met Gloei, een bundel van interviews met vele verschillende jongeren die hun verhaal willen vertellen. Het boek ziet er zo kleurrijk uit en ik was heel benieuwd naar alle verhalen die erin staan, dus ik wilde maar al te graag al deze personen leren kennen.

Laten we beginnen met het uiterlijk van het boek, want deze is zo mooi gedaan! De cover is voornamelijk wit met een kleurrijk portret, maar als je de bladzijdes bekijkt zie je een regenboog van kleuren, elke kleur die hoort bij een interview. Het interview begint met een interview welke Edward maakte op basis van het gesprek, waarbij illustraties bij zijn toegevoegd. Na het interview las ik het gedicht opnieuw, en vond ik elk gedicht mooier dan voorheen! Floor de Goede zorgt ook voor prachtige portretten die heel verschillende zijn, maar daardoor perfect de persoon in kwestie bevatten. Het boek is echt een plaatje en de introducties door de gedichten en portretten zorgden ervoor dat ik meteen de persoon graag wilde leren kennen.

De gesprekken die Edward van de Vendel met alle jongeren voert is zo indrukwekkend. Alle jongeren zijn ontzettend eerlijk, vertellen persoonlijke verhalen en weten op prachtige wijze te verwoorden dat ze heel waardevol zijn. Alle verhalen zijn zo echt, en daardoor wist het me erg te raken. Zo vond ik Querijn (in het eerste interview) heel inspirerend, omdat hij ondanks tegenslagen heel positief in het leven staat. Dylan laat zien dat jezelf zijn juist normaal is, en dat je schijt moet hebben aan uitspraken van anderen over jou. Zeno en Levi gaven een heel openhartig gesprek over relaties, waar je het belang ziet van begrip en goede communicatie. Hayk laat zien dat we van geluk moeten spreken dat we in een land wonen waarin diversiteit meer geaccepteerd wordt dan in andere landen, hoewel er zeker nog vooruitgang kan worden geboekt. Joy en Emma laten zien hoe mooi de liefde kan zijn, ik werd zo vrolijk van hun verhaal! Ntando stelt zich heel kwetsbaar op in zijn verhaal, wat erg ontroerend was. Dit is nog maar een kleine greep uit alle jongeren, maar ik vond elk verhaal zo persoonlijk en het geeft een mooie afspiegeling van de LHBTQIAP+ community, maar ook van etnische afkomst, een mix van Nederlandse en Vlaamse jongeren en verschillende genders komen voorbij.

Elk van deze jongeren sluit je in je hart, en ik zou echt met elk van hen vrienden willen worden. Aan het einde van het boek staat ook informatie over waar de jongeren nu zijn in hun leven, en ik hoop ook met volgende drukken dat dit telkens een update krijgt. Daarbij was het fijn dat de introducties van de jongeren niet meteen melden wat de identiteit is van de geïnterviewde, maar dat je gaandeweg het gesprek meer over hen te weten komt. De gesprekken zijn zo natuurlijk en alle inspirerende uitspraken van deze jongeren kunnen veel steun geven aan jongeren die met zichzelf worstelen, maar ik denk ook dat het veel begrip kan veroorzaken met oudere lezers die minder open staan voor diversiteit. Het kan ervoor zorgen dat mensen zich kunnen herkennen in bepaalde verhalen, en dat je wellicht zelfs na je puberteit door dit boek dingen over jezelf leert. Om maar een voorbeeld te noemen: ik volg een vrouw op Twitter die pas na haar 50ste erachter kwam dat ze in het verkeerde lichaam zat en een vrouw is, dus dit boek kan juist essentieel zijn voor alle generaties. De jongeren vertellen de mooie kant aan hun gender of geaardheid, maar ook de negatieve ervaringen worden belicht, waardoor je als lezer meer inzet wilt tonen in acceptatie voor minderheden.

Heaven

Gloei is een prachtige bundel vol inspirerende jongeren die je blik op de wereld verruimen. Jezelf kunnen zijn bezorgt je echt geluk, hoewel we ervoor moeten zorgen dat iedereen zich veilig blijft voelen als ze zichzelf uiten. Ik zou zo aan elk van deze groep willen zeggen hoe bijzonder ze wel niet zijn, en ik hoop dat jij ook dit gevoel gaat krijgen als je dit boek gaat lezen. Dit boek kan de wereld een stuk inclusiever en accepterend maken, een boek dat in elke boekenkast hoort!

Eerder verschenen op Nerdy Geeky Fanboy