Gozert & Luna

Zaterdag, 19 maart, 2022

Geschreven door: Pieter Koolwijk, Linde Faas
Artikel door: Lalagè

Een echte pageturner

[Recensie] Zowel de titel als de samenvatting van Dummie de mummie en dat viel me tegen. Maar er waren zoveel enthousiaste lezers van dit jeugdboek, dat ik het toch wilde proberen.

De beste vriend van Ties is Gozert, die altijd allerlei wilde plannen heeft. Zo gaan ze graag naar de autosloperij om op trollenjacht te gaan. Met Gozert verandert de wereld in één groot avontuur. Dat loopt regelmatig uit de hand en dan krijgt Ties weer een preek van zijn ouders. Die beweren overigens dat Gozert niet echt bestaat, maar alleen in het hoofd van Ties.

Omdat Ties zoveel kattenkwaad uithaalt, moet hij pillen slikken om te zorgen dat Gozert verdwijnt. Ties spuugt de pillen stiekem weer uit en de avonturen gaan door, totdat zijn ouders het te gevaarlijk vinden worden. Dan brengen ze hem naar Huize Hoopvol om daar een tijdje te logeren. Ties vindt het geweldig en weer lopen fantasie en werkelijkheid door elkaar. Inmiddels ben ik helemaal opgegaan in het verhaal en ik kan haast niet stoppen met lezen. De tekeningen van Linde Faas vind ik er goed bij passen.

Tegen het einde neemt het verhaal een wending die ik echt niet aan had zien komen. Ook al is het een pageturner, ik weet nog niet wat ik van dit verhaal vind. Om mijn gedachten op een rijtje te zetten, luister ik naar de aflevering van De Grote Vriendelijke Podcast waarin Pieter Koolwijk wordt geïnterviewd. Dat gesprek gaat onder meer over kinderen die anders zijn en hoe ouders daarmee omgaan.

Pf

Ik besluit om het vervolgboek Luna uit de bieb te lenen. Dat gaat over een meisje dat Ties is tegengekomen in Huize Hoopvol. Ze zit daar omdat ze stemmen hoort en daar vaak door van slag raakt. Haar moeder besluit om het roer om te gooien: Luna wordt uit Huize Hopeloos gehaald en gaat een tijdje met haar moeder op het vakantiepark wonen. Dat park wordt beheerd door Luna’s vader, maar dat is een hork en oplichter. Er is niks positiefs aan die man, wat ik kort door de bocht vind, al bestaan er vast zulke mensen.

Luna’s moeder doet erg haar best om met haar dochter in gesprek te gaan en haar alleen naar buiten te laten gaan. En Luna beseft dat ze haar moeder een kans wil geven. De humor is niet verdwenen uit het verhaal, want Gozert is met Luna meegekomen en hij moedigt haar aan om haar fantasie te gebruiken. In tegenstelling tot Ties kan Luna wat tegenwicht aan Gozert geven als hij te dwaze voorstellen doet. Ook Luna lees ik binnen een paar dagen uit en ik kom tot de conclusie dat dit inderdaad geweldige boeken zijn: grappig en met diepgang.

Eerder verschenen op Lalage leest