Gozert

Zaterdag, 15 februari, 2020

Geschreven door: Pieter Koolwijk, Linde Faas
Artikel door: Mireille Bregman

Betoverd door een boek 😉

[Recensie] Simpel gezegd gaat het verhaal over Ties die met beste vriend Gozert avonturen beleeft. Op zich is dat geen probleem, want Ties vermaakt zichzelf wel met zijn jongensfantasie – trollenjacht, hoe leuk is dat!

Gaandeweg gaat het echter van grappige voorvallen tot erger en blijkt Gozert alleen voor Ties zichtbaar. Zijn ouders willen dat hij zijn imaginaire vriend onder controle krijgt en nemen hem mee naar de kinderpsychiater. Ties wil alleen helemaal niet van Gozert af. Híj heeft toch zeker geen problemen met hem? De wereld wordt met Gozert letterlijk kleurrijker en minder saai!

Linde Faas toont zich in Gozert (nog meer dan in bijvoorbeeld Prutje) een begenadigd illustrator. Want hoe verbeeld je de saaiheid die om iemand heen hangt, wachtend op de bus of de slijmerigheid in iemands karakter? Zij doet het! De illustraties zijn passend, maken de tekst nog beeldender. Bij de kleurenbom rond Gozert voel je je vrolijk, bij Luna (ander personage) zou je graag een arm om haar heen slaan.

Een cynicus zou kunnen vinden dat sommige personages karikaturaal worden neergezet. Maar is het niet zo dat mensen in een bepaalde situatie een eigen karaktereigenschap vergroten? Staaltje psychologie, een goede lezer begrijpt dat wel. Net als dit: mensen doen soms gekke dingen, maar ze zijn het daarmee nog niet.

Heaven

Dit boek is voor iedere betere lezer vanaf een jaar of tien, oftewel een boek “zonder bovengrens in leeftijd”.

Gozert is een boek met een verhaal zoals ik nog niet eerder gelezen heb. Pieter Koolwijk heeft een uniek verhaal geschreven, waar nog meer in en achter de geschreven woorden zit. Het maakt dat Ties, Gozert en Luna in mijn hoofd bewaard blijven. Inmiddels weet ik dat een ‘Koolwijkje’ veel diepgang bezit en als een kleinood in het hart bewaard moet worden. Dat doe ik dus.

Eerder gepubliceerd op Hebban