Gratwandern Schweiz

Zaterdag, 6 mei, 2017

Geschreven door: Peter Fröhlich
Artikel door: Onbekend

Zonder Hoogtevrees

[Signalering] Het blijft speculeren in welke serie Rother elke gloednieuwe thematische wandelgids zal onderbrengen. De groene, grotere (dan de rode wandelgidsjes) serie Wanderbücher belicht speciale tochten in een ruimere regio. De nog grotere Rother Selection heet voorbehouden te zijn aan een crème de la crème van wandelingen van een specifiek type die zich in een zeer ruim gebied of zelfs een land bevinden. Het onderscheid is echter wat vaag: Wilde Wege Allgäu-Lechtal, die ik eerder enthousiast besproken heb, verscheen als Wanderbuch terwijl Höhenwege Wallis vorig jaar als Selection is uitgebracht. Maar wat maakt het uit? Deze Gratwandern Schweiz, 60 Touren zwischen Genfersee und Bodensee is terecht een Selection-boek, zo eentje die elke Zwitserlandliefhebber wil hebben.

De gids behandelt zestig dagtochten over bergkammen en graten in Zwitserland. De wandelingen variëren in moeilijkheidsgraad van erg makkelijk (T1) tot loeizwaar (T5-T6) en zijn met Zwitserse precisie over de hele Voor-Alpen verspreid. Zodoende zal er voor iedere wandelaar, beginner tot expert, altijd wel ergens een graatwandeling te vinden zijn. Let wel: sommige tochten zijn voor de gemiddelde buitenlandse bergtoerist erg lang – je moet immers altijd eerst een flink stuk omhoog, en aan het eind weer omlaag. Gelukkig geven de auteurs prima tips voor overnachtingen in berghutten teneinde je ‘bergtopgevoel’ te verlengen.

Het doel van de Selection-serie is, naast informeren met de nauwkeurigheid die we van huis Rother kunnen verwachten, vooral om onweerstaanbaar te zijn. “Goesting geven” zeggen ze in het land waar ik opgegroeid ben, en dat doet Gratwanderen Schweiz met brio. Je wilt meteen je wandelspullen in de kofferbak zwieren en de Autobahn richting Alpen opscheuren. Elke foto op elke bladzijde is om van te kwijlen en bezorgt je dat ‘help-daar-wil-ik- ook-lopen’-gevoel dat ons als bergliefhebbers staande houdt. De beschrijvingen zijn tiptop, al kun je er beter een fotokopietje van in je broekzak meenemen dan het hele boek. Of download de gps-waypoints van de website, waardoor je het boek helemaal niet meer nodig hebt. Maar ja, dan mis je wel al die foto’s….

Eerder verschenen in Bergen Magazine