Green Solar Cities

Maandag, 7 november, 2016

Geschreven door: Peder Vejsig Pedersen
Artikel door: Rijkert Knoppers

Zonne-energie ook bij weinig zon!

[Recensie] Wie denkt dat energieneutrale woningen alleen te realiseren zijn in gebieden met veel zonneschijn zou het boek Green Solar Cities eens goed moeten bestuderen. Hierin staat bijvoorbeeld te lezen dat al in 1973 in Kopenhagen de eerste energienul woningen ter wereld zijn gerealiseerd. En het boek beschrijft ook hoe in de Deense hoofdstad veel later dezelfde lijn is voortgezet, onder meer door de constructie van een kleine comfortabele houten woning, met dunnefilm zonnepanelen op het gehele dakoppervlak. De isolatie van de muren was van papiergranulaat, dat een goede vochthuishouding zou moeten garanderen.

Deze woning is een van de voorbeelden van het door de EU gesubsidieerde Green Solar Cities EU Concerto project, dat zich richtte op de grootschalige implementatie van zonne-energie in zowel bestaande woningen als in nieuwbouwwoningen in zowel Kopenhagen als in Salzburg, Oostenrijk. Kopenhagen heeft daarbij als doelstelling om in 2025 CO2-neutraal te zijn. Maar, stelt het boek, er is nog steeds een gebrek aan kennis over hoe met name zonne-energie een belangrijke rol kan spelen om deze doelstelling te halen. Het EU Concerto project liep vanaf het jaar 2000 en richtte zich op de woningen in de wijk Valby, dat ongeveer 10 procent van het oppervlak van Kopenhagen uitmaakt. In Salzburg concentreerde het Concerto project zich op de centraal gelegen wijk Lehen. De installatie van 2.700 vierkante meter zonthermische systemen en 50 kWp aan PV-panelen levert hier een energiebesparing van 40 procent op.

Green Solar Cities is niet geschreven als een eenduidige handleiding voor het bereiken van zonnewoningen of zonnesteden. Eerder biedt het van veel foto’s voorziene boek een inspiratiebron voor projectontwikkelaars, fabrikanten, woningbouwcorporaties en politici om het energieverbruik in de gebouwde omgeving te minimaliseren en te verduurzamen. Overigens zijn veel hoofdstukken uit het boek en (ouder) achtergrondmateriaal over het Green Solar Cities project al dan niet compleet ook te vinden op www.greensolarcities.com en op www.fbbb.dk/GreenSolarCities.

Eerder verschenen op http://www.fluxenergie.nl