Grisha 2 - Dreiging en duisternis

Zaterdag, 5 oktober, 2019

Geschreven door: Leigh Bardugo
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Net zo sterk als zijn voorganger

[Recensie] Alina en Mal zijn in een nieuw land op de vlucht voor de Duisterling, het Eerste en Tweede Leger. Alina probeert haar identiteit als Lichtheerser geheim te houden en samen met Mal een rustig leven te leiden, totdat ze gevangen wordt genomen door de Duisterling. Hij neemt Mal en haar mee om een ander mythisch wezen te zoeken als versterker (een voorwerp om de magie van Alina te vergroten), namelijk de zeegesel, een soort waterdraak. Gelukkig worden Alina en Mal geholpen door een beruchte vrijbuiter genaamd Sturmhond, zodat Alina weer veilig terug kan keren naar Ravka. Daar aangekomen is ze van plan om te strijden tegen de Duisterling. Ze probeert een leger samen te stellen om de duisternis voor eeuwig en altijd uit Ravka te verdrijven. Dit gaat jammer genoeg niet makkelijk. Alina’s macht wordt sterker, maar daardoor komt ze wel voor meer problemen te staan. Alina moet moeilijke keuzes maken die het lot van Ravka kunnen bepalen…

Van binnen en van buiten wonderschoon
Dreiging en Duisternis is het tweede deel in de Grisha-trilogie van Leigh Bardugo, en dit deel is weer net zo sterk als zijn voorganger. Als lezer pak je meteen de draad op en ga je verder waar Mal en Alina in het eerste deel waren geëindigd. Veel rust krijgen de personages niet, want al snel komt er veel actie in het verhaal en duik je steeds dieper in deze magische wereld. Je komt meer te weten over de magische versterkers en heiligen in Ravka, wat deze wereld realistischer maakt.  Bardugo heeft een fantastische schrijfstijl en dat bewijst ze weer in dit boek. Ze stopt genoeg actie in het verhaal, maar daarnaast beschrijft ze ook fantastische details. Halverwege het verhaal gebeurt er in principe niet veel, maar Bardugo zorgt er toch voor dat je met een razend tempo dit boek uitleest.

Niet alleen de inhoud is fantastisch, ook het uiterlijk van dit boek is prachtig. Dit boek wil je gewoon al hebben door de prachtige cover! De zeegroene achtergrond, rode gebouwen en witte glanzende lijnen op de voorkant zijn schitterend, en aan de binnenkant is nog een mooie kaart te vinden van Ravka. Boekenwurmen die verslaafd zijn aan mooie uitgaven van boeken willen deze serie vast in hun boekenkast zien staan!

Heaven

Uitgewerkte en nieuwe personages
In Schim en Schaduw maakt Alina al een behoorlijke ontwikkeling mee, en dit gebeurt ook in Dreiging en Duisternis. Alina wordt steeds sterker, en haar toenemende macht brengt ook risico’s met zich mee. Ze voelt haar machtslust en probeert daar zeker tegen te vechten. Alina moet ontzettend veel keuzes maken en het wordt niet makkelijk voor haar gemaakt, waardoor je veel sympathie voor de Lichtheerser krijgt. Mal reageert ook op zijn eigen manier op de ontwikkelingen die zich afspelen en je leert hem hierdoor van een andere kant kennen.

In Schim en Schaduw had de fanbase van De Grisha twee teams gekregen: Team Mal en Team Duisterling. In dit boek komt er een derde team bij die onwijs veel aanhang gaat krijgen, namelijk Team Sturmhond! Deze kapitein is een intrigerend personage met gevatte opmerkingen. In de loop van het verhaal krijgt het personage Sturmhond een bijzondere wending waardoor je hem anders gaat bekijken. Bardugo vindt Sturmhond haar favoriete personage, wat heel logisch is, want Sturmhond zal de harten van veel vrouwelijke lezers veroveren met zijn leuke uitspraken en gedrag. Hij is een ontzettend goede toevoeging die Dreiging en Duisternis wat extra flair geeft.

Kortom
Dreiging en Duisternis is een geweldig vervolg op Schim en Schaduw. Bardugo wist in het eerste deel al een fantastische wereld te scheppen, en in dit boek breidt ze deze wereld uit met meer wonderbaarlijke magie, mythes en vindingrijke personages.  Het einde van dit boek is ook ontzettend spannend waardoor je achteraf niet kan wachten op het laatste deel in deze trilogie!

Eerder verschenen op www.fantasywereld.nl

Alex Stern 2 - Duivelsvlucht

De jongen uit het woud