Verboden tranen

Dinsdag, 7 oktober, 2014

Geschreven door: Melissa Skaye
Artikel door: Bianca Blok, Brigitta Dielman-Bleeker

“Je blijft lezen”

[Groepsrecensie] Bianca: Het verhaal speelt zich af in Hoorn en begint in 1980. Met een moord … Gelijk heftig, ik hou ervan! Het begin van het eigenlijke verhaal start in 2011; Sanne Philips en Luca Borra, de rechercheurs die we in deel 1 van de VT-reeks hebben leren kennen, krijgen op vrijwel hetzelfde moment te maken met een vermissingen een gecompliceerde moordzaak. Er zijn vier lichamen gevonden in het tuinhuis van een al geruime tijd leegstaande villa. De oorspronkelijke eigenaars van het huis zijn reeds lang overleden en hun zoon, Jack Tildro, erfgenaam van de villa, is al jaren vermist! De pers volgt het onderzoek van de recherche in deze zaak op de voet, dus Sanne en Luca staan behoorlijk onder druk, maar gedurende lange tijd hebben ze geen enkel aanknopingspunt, zowel wat de dader als wat het motief betreft. Pas wanneer ze in contact komen met de jarenlang dood gewaande Sarah Melder, de ex-vriendin van Jack, lijkt er schot in de zaak te komen …

Arda: Verboden tranen is het tweede deel van Melissa Skaye van de VT serie en net als Virtuele Tango weergaloos spannend! Sanne Philips en Luca Borra rechercheurs bij de politie Hoorn, vinden in een tuinhuis 4 lijken waarvan twee in verre staat van ontbinding en een vermissing van een oude dame hebben die twee zaken iets met elkaar te maken. De oorspronkelijke bewoners Max en Sophie Tildro zijn bij een auto ongeluk om het leven gekomen en hun zoon Jack word al twintig jaar vermist. Zijn toenmalige partner Sarah, die nog een tijdje in het landhuis is blijven wonen, is ook onvindbaar. Als Sanne en Luca in het verleden gaan graven van Jack en Sarah komen ze een hele boel vreemde gebeurtenissen tegen. Het verhaal in Verboden tranen gaat over vriendschap, teleurstelling, verdriet , bezeten geesten.

Miriam: Horror in een tuinhuis. Sanne Philips en Luca Borra, rechercheurs bij de politie Hoorn, staan voor een van de moeilijkste zaken uit hun carrière. In het tuinhuis van een groot landhuis worden vier lichamen ontdekt, waarvan twee in verre staat van ontbinding. Het motief van de dader is een mysterie. De oorspronkelijke bewoners van het huis, Max en Sophie Tildro, zijn om het leven gekomen bij een auto-ongeluk en de huidige bewoner, hun zoon Jack, is al ruim twintig jaar vermist. Zijn toenmalige partner Sarah is eveneens onvindbaar. Sanne en Luca duiken in het verleden van Jack en Sarah en stuiten op een aantal onverklaarbare gebeurtenissen. Ondertussen krijgen zij te maken met een andere zaak, de vermissing van een oude vrouw. In eerste instantie lijkt dit een losstaande zaak, maar al snel rijst de vraag of deze vermissing verband houdt met de vier moorden. Sanne en Luca moeten alle zeilen bijzetten om te ontrafelen wat zich in het verleden heeft afgespeeld.

De proloog begint in 1980. Twee meisjes spelen in een speeltuin en worden van een afstandje in de gaten gehouden door een jongen…de gewelddadige moord op een van de meisjes blijft jarenlang onopgelost…

Het jaar 2011…Sanne en Luca onderzoeken de vermissing van een oude vrouw, als er een melding komt van een bizarre, gruwelijke vondst bij een enorme landhuis aan de Dorpsstraat, waar in het tuinhuis vier lijken zijn gevonden. Dat de slachtoffers door dezelfde dader zijn omgebracht, is voor iedereen duidelijk. Dat wel, maar verder is het een compleet raadsel. Wie? Waarom? Wat hebben deze vier mensen met elkaar te maken? Hebben ze überhaupt wel iets met elkaar te maken? Max en Sophie Tildro, de oorspronkelijke bewoners van het huis, zijn door een ongeval om het leven gekomen en Jack Tildro, de eigenaar/bewoner van het huis, blijkt al twintig jaar te zijn verdwenen, net als zijn toenmalige vriendin, Sarah Melder.

Sanne en Luca stuiten op meer vragen dan antwoorden, totdat zij wel antwoorden krijgen uit onverwachte hoek…. Het verhaal van Sarah en Jack loopt als een rode draad door het boek heen. Het is een triest verhaal van twee jonge mensen, verliefd, elkaars tegenpolen maar schijnbaar voor elkaar gemaakt en hun liefde wordt bekroond met de komst van zoon Sam. Maar het is allemaal niet wat het lijkt… Sarah’s verdriet gaat door merg en been.

Alexandra: Rechercheurs Sanne en Luca, werkzaam bij de politie in Hoorn, Nederland, krijgen een lastige, raadselachtige zaak. Er worden in een tuinhuis van een verder totaal onbewoond landhuis 4 lijken gevonden. Wie zijn de slachtoffers, waarom liggen ze uitgerekend daar, waarom woont er niemand in het verder wel gemeubileerde huis. En vooral, waar is Jack Tildro, de eigenaar?

Gaande weg het vlot geschreven verhaal, worden de raadsels niet eenvoudiger, de eigenaar Jack Tildro, is zo’n 20 jaar geleden, maar de inwonende huishoudster en de tuinman werden wel keurig iedere maand betaald. En waar is de vrouw gebleven die zo’n 20 jaar geleden ook in het huis woonde. Aan de andere kant van de stad verdwijnt een oude dame, toeval of?? Raadsels die zich opstapelen. Ondertussen maken we ook kennis met Sarah, getrouwd met Ben en moeder van Madelief. De vrienden van Madelief, Gio en Sebastiaan. Na de 4 lijken in het tuinhuisje worden er nog meer moorden gepleegd, die op een of andere manier allemaal met Sarah in verband staan.

Jacolien: Het boek begint met een proloog en dit geeft je een kijkje in het jonge leven van de dader. Dan gaat het verhaal beginnen met Sanne Philips( rechercheur bij politie) die op haar vrije dag druk in de weer is in haar appartement, zo krijg je een beetje indruk van wat er in haar privé leven afspeelt. Als ze de volgende dag op haar werk komt gaat ze (samen met collega Luca Borra) op onderzoek uit na melding van een vermissing van een oude dame. Dan komt er een melding van een wandelaar binnen die een lugubere vondst heeft gedaan tijdens zijn wandeling. Zo komt de fam. Tildro in beeld. Duistere zaken komen aan het licht en de ene zaak heeft alles met de andere zaak te maken! Heden maar zeker het verleden spelen een belangrijke rol! Het verhaal diept zich mooi uit, spanning wordt opgebouwd en neemt je mee in de levens van zowel de hoofd personen, “bij”-personen als de dader. Met een ontknopend eind. Op zich lijken het 2 verschillende zaken maar schijn bedriegt! Het wordt een ingewikkelde zaak die veel voeten in de aarde heeft!

Brigitta: De 19e jarige Sarah Melder ontmoet Jack Tildro en zij wordt smoorverliefd op hem. Haar eerste echte liefde. Zij wordt meegesleurd door zijn prachtige blauwe ogen en mysterieuze uitstraling. Hij woont in een prachtige, Grieks aandoende, villa. Zijn ouders, Sophie en Max, zijn door een auto ongeluk om het leven gekomen. Haar vriendin Melanie, met wie Sarah samenwoont, is erg terughoudend en waarschuwt Sarah omdat zij Jack niet vertrouwd. Sarah kiest echter voor Jack. Zij krijgen een zoontje Sam. Door de geboorte van Sam veranderd de relatie enorm en Jack verlaat Sarah zonder iets te zeggen en neemt Sam mee. Sarah is ontroostbaar en blijft zoeken naar haar zoon.

Het verhaal speelt zich verder af in 2011. Er worden 4 dode lichamen gevonden in het tuinhuis van een villa. De rechercheurs Sanne Philips en Luca Borra (team Hoorn) worden op de zaak gezet. De villa van de familie Tildro is onbewoond en het is totaal onduidelijk wat er gebeurd is. Waar zijn de bewoners? Er is geen samenhang te vinden en de zaak lijkt vast te lopen. Tot zij iemand uit het verleden vinden die enig licht kan werpen op wat er wellicht gebeurd kan zijn. Na vele omzwervingen komt de gruwelijke waarheid van een familiedrama boven tafel. Al die jaren huilde ik stiekem, verboden tranen…

Bianca: Daar ik deel 1, Virtuele Tango, met veel plezier heb gelezen, was ik verheugd uitgenodigd te worden voor de leesclub van deel 2, Verboden Tranen. Ook dit boek stelde absoluut niet teleur. Ik zat er vanaf blz. 1 lekker in en had het boek dan ook binnen twee dagen uit. Melissa Skaye heeft een heerlijke, leesbare schrijfstijl! Ik ben zeer benieuwd naar deel 3. Wat mij bij is gebleven van dit boek, is de minutieuze omschrijving van de verschillende karakters, waardoor je het idee krijgt dat de hoofdpersonen bekenden van je zijn. Het plot is werkelijk ingenieus; hoe krijgt ze het bedacht?! Hoewel deze vraag door me heen schoot, is het zeker geen onrealistisch of vergezocht eind, wel verrassend. De ontwikkeling van de hoofdpersonen – en dan bedoel ik alleen Sanne en Luca – is niet vooropgesteld in dit boek: hun leventjes kabbelen rustig verder. Er worden wel wat persoonlijke zaken hen betreffend aangestipt en tevens wordt er verwezen naar voorgaande situaties, maar het hoofdthema is het liefdesverhaal van Jack en Sarah en de daaruit voortvloeiende moorden. Ik vond dit zeker niet storend, eerder prettig.

Arda: Je wordt vanaf het begin in het boek gezogen en je wil maar door lezen en door lezen het is moeilijk weg te leggen ik vond het een geweldig boek nog beter als deel 1 en kijk uit naar het derde deel.

Miriam: Anders dan in Virtuele Tango ligt de focus in dit boek wat minder op hoofdpersonen Sanne en Luca. Luca is weer aan het daten na zijn mislukte huwelijk en Sanne koestert nog steeds warme gevoelens voor hem. Dat Sanne ook een geheim met zich meedraagt, blijkt uit wat hints hier en daar, maar wat dat dan is…wellicht dat dat meer uitgediept wordt in het volgende boek. Melissa Skaye heeft een werkelijk heerlijke manier van schrijven.

Je blijft lezen! Je leeft mee met Sarah, je denkt mee met Sanne en Luca. Dit boek zou zich, net als Virtuele Tango, uitstekend lenen voor een tv-serie. Een uiterst sympathiek rechercheduo, goed uitgewerkte personages, spanning, liefde, verschillende, goed uitgedachte verhaallijnen die allemaal prachtig samenkomen in het plot. Niets of niemand is overbodig of teveel.

Alexandra: De lezer wordt bij de uiteindelijke ontknoping even op het verkeerde been gezet, maar al ruim voor het einde van het boek, is helaas al wel duidelijk wie de dader is. Wat dan wel weer een beetje verrassend is, is het waarom. In het vorige boek van Melissa Skaye, Virtuele Tango, hebben we al kennis gemaakt met Sanne en Luca, Sanne is stiekem verliefd op Luca, maar is Luca dat ook op haar? De spanning tussen hen loopt ook op. Ik heb op aanraden, eerst Virtuele Tango gelezen, voor ik aan Verboden Tranen begon. Dat is wel aan te raden. De boeken zijn prima los van elkaar te lezen maar sommige gebeurtenissen en bij-figuren zijn dan wat makkelijker te plaatsen in het leven van Sanne.

Jacolien: Het verhaal riep bij mij een herinnering op aan het boek: “Ik ben de man van je vrouw” van Wim Niesten. Als je in het boek begint is het moeilijk weg te leggen omdat je van het ene in het andere rolt en er steeds informatie bijkomt en het anders afloopt dan je denkt! Een aanrader voor wie van gecompliceerde verhalen houdt. Wat mij bijgebleven is: Jack, geraffineerd, ziekelijk persoon, maar ook het verrassende eind.

Brigitta: Het boek leest ontzettend makkelijk weg door de vlotte schrijfstijl. Het boek begint met een knal dus je zit er gelijk goed in. “Vooral als je zelf kinderen hebt” zoals de schrijfster al aangeeft. Daarnaast heeft het boek verschillende verhaallijnen die langzaamaan in elkaar rollen tot een geheel. Wie? Wat? Waar? Waarom? Je moet gewoon doorlezen. Erg knap gedaan!

Een bedenkelijk puntje in het boek vind ik het moment dat Sarah en Madelief vluchten uit het bos en dan een lekke band krijgen. Toevallig stopt er een auto die hun helpt met een reserveband… Hoe groot is de kans dat er iemand stopt met dezelfde maat band? En een stukje beroepsdeformatie: de conclusie van Sanne dat Jack schizofreen is zit niet lekker in elkaar (blz. 313-314) toen was ik het even kwijt. Maar dat is persoonlijk en doet niets af aan het verhaal.

Bianca: Zoals waarschijnlijk al uit het voorgaande blijkt, vond ik Verboden Tranen een topper! De verwijzing naar de titel wordt pas aan het einde van het verhaal kenbaar gemaakt; ik vind deze erg mooi gevonden. Het boek krijgt van mij 4 sterren en ik zal het zeker bij anderen aanbevelen!

Arda: Ik vond het een geweldig boek.

Miriam: Ik heb Verboden Tranen met heel erg veel plezier gelezen en kan het boek, net als zijn voorganger, dan ook aan iedereen aanraden. Ik kijk uit naar deel drie uit deze serie!!!!

Alexandra: Mijn uiteindelijke beoordeling is een 3+. Het boek leest vlot weg, de lezer wordt lang op het verkeerde been gezet, maar op een gegeven moment lopen er (voor mij) teveel verhaallijnen door elkaar, die als ik het vorige boek niet eerst had gelezen, verwarrend zouden zijn geweest.

Het boek is na Virtuele Tango het 2e boek in deze reeks. De deelnemers zijn allen enthousiast en zien uit naar een volgend deel in de serie met rechercheurs Sanne en Luca.

Verborgen tralies

Meedogenloos