Grote Panda en Kleine Draak

Dinsdag, 30 november, 2021

Geschreven door: James Norbury
Artikel door: Lilian Retel

charmant, prachtig geïllustreerd verhaal

[Recensie] Wanneer het niet zo goed gaat met James Norbury, stuit hij in een boekwinkel op een boek over het boeddhisme. Hij raakt gefascineerd door spiritualiteit en meditatie en ontdekt dat hij geen slaaf hoeft te zijn van zijn eigen negatieve gedachten. James besluit dat hij anderen wil helpen en zet een kleinschalige hulpgroep op, maar Corona maakt een einde aan die plannen. In plaats daarvan besloot hij tekeningen te maken, als een manier om de krachtige, transformerende ideeën vanuit het boeddhisme op een toegankelijke manier over te brengen op.

Grote Panda en Kleine Draak zijn twee vrienden die samen op reis gaan door de seizoenen. Die seizoenen staan symbool voor verschillende gebeurtenissen. Het stel verdwaalt vaak, maar ondanks dat ze niet de weg volgen die ze willen, komen ze toch op mooie plekken terecht. Plekken die ze niet gevonden hadden wanneer ze hun oorspronkelijke weg gevolg hadden. Het boek bevat afwisselend minimalistische tekeningen in zwart-wit en meer gedetailleerde tekeningen met kleur. In korte zinnen wordt over de reis verteld.

Kleine Draak is vaak onzeker, stelt veel vragen en is behoorlijk ongerust. Grote Panda is de verstandige van het stel. Hij heeft overal een antwoord op en berust zich in het moment. De vriendschap die de twee dieren hebben is heel puur en ondanks de verschillen in karakter en voorkomen zijn ze gelijkwaardig. Op de momenten dat Kleine Draak het moeilijk heeft, zorgt Grote Panda voor rust en relativering.

De boodschap die James Norbury over wilt brengen, zijn relatief vaak open deuren. Maar juist op momenten dat het minder goed gaat, mogen we op die open deuren gewezen worden. Bij diverse bladzijden heb ik hard zitten knikken omdat ik uit ervaring weet hoe het is om door donkere periodes te gaan. Grote Panda en Kleine Draak kan ervoor zorgen dat wanneer je het even zwaar hebt, je gewezen wordt op de dingen die op zulke momenten juist helpend werken.

Heaven

Hoewel de omslag misschien doet denken dat het hier om een kinderboek gaat, is dit een boek voor alle leeftijden. De korte zinnen zijn gemakkelijk te lezen en zorgen samen met de illustraties voor een verhaal dat zich leent om samen met kinderen te lezen. Maar de diepere laag en mooie boodschap is er een die ook elke volwassene in zijn oren mag knopen. De luxe uitstraling van de hardcover met leeslint en de cover met gouden letters zorgt in ieder geval voor een blikvanger in elke kast.

Voor mij persoonlijk is dit een boek dat ik nog vaak open zal slaan, zeker op de donkere dagen. Daarnaast ga ik dit boek ook cadeau doen aan de mensen om mij heen. Dit toegankelijke, mooi geïllustreerde boek hoort bij iedereen in de kast te staan. 4,5 sterren!