Gruwelijk Spel

Donderdag, 8 augustus, 2019

Geschreven door: Mirjam Hildebrand
Artikel door: Claudia van Koolwijk

Zeker een boek dat voor middelbare scholieren erg leuk is om te lezen

[Recensie] Daantje besluit om samen met drie vrienden mee te doen aan een doodskist-challenge die in het leven is geroepen om het vierentwintigjarige bestaan van pretpark Joyride te vieren. De bedoeling is dat Daantje 24 uur doorbrengt in een doodskist en tussendoor samen met haar vrienden allerlei opdrachten voltooid. Dit zijn de enige momenten waarop Daantje de kist mag verlaten. In eerste instantie lijkt het een onschuldig spelletje, maar al snel blijkt dat er iemand is die de regels niet helemaal naleeft.

Aangezien ik een groot fan ben van Halloween en al het andere wat met horror te maken heeft, leek dit mij vanaf het moment dat ik de flaptekst las een ontzettend leuk boek. Toen ik het boek eenmaal in handen had, was ik dan ook best wel teleurgesteld dat het zo dun was. Nadat ik eenmaal begonnen was met lezen was het verhaal dan ook wel heel erg snel ten einde. Het verhaal zelf is erg goed bedacht, zeker als je in je achterhoofd houdt dat de doelgroep waarvoor gruwelijk spel geschreven is rond de veertien jaar ligt. Ik vermoed dan ook dat jeugdige lezers het echt een leuk boek zullen vinden.

Voor mij persoonlijk was het verhaal echt te kort om er diep ingezogen te worden. Voordat je de personages goed kon leren kennen was het verhaal alweer ten einde. Hierdoor kreeg ik geen medeleven met Daantje of bijvoorbeeld haar vriendin Nora die regelmatig het doelwit was van de sabotageacties. Toch heeft Mirjam het voor elkaar gekregen om, ondanks het aantal pagina’s die het boek bevat, een compleet verhaal te schrijven en er ook nog eens een onverwachte wending aan te geven. De ontknoping had ik immers totaal niet zien aankomen.

Hierdoor werd voor mij wel bevestigd dat een verhaal niet per se heel lang hoeft te zijn om toch een mooi geheel te vormen. Al had ik het persoonlijk leuker gevonden wanneer alles net wat uitgebreider was beschreven. De opdrachten die tussendoor werden gedaan en de delen waarin Daantje in de doodskist ligt, werden te snel afgewisseld voor mijn gevoel. Hierdoor werd de spanning telkens net niet ver genoeg opgebouwd om het echt spannend te vinden.

Het boek is dan wellicht aan de korte kant, toch denk ik dat voor tieners dit helemaal geen probleem zal zijn. Dit is immers een doelgroep die steeds minder gaat lezen en misschien zijn het juist dit soort dunne thrillers met een verrassend einde die ervoor kunnen zorgen dat ze sneller een boek zullen lezen.

Persoonlijk vond ik het een leuk verhaal wat je even snel kan lezen, maar ik miste wel de diepgang. De plot daarentegen vond ik dan wel weer erg goed bedacht. Ik beoordeel het boek dan ook met 3 sterren en ik denk dat dit boek zeker voor middelbare scholieren erg leuk is om te lezen.

Voorlopers - Voorlopers

Gruwelijk spel