Hallo wereld. Hallo computer

Maandag, 17 december, 2018

Geschreven door: Maurits Kaptein
Artikel door: Robert Visscher

Zo leer je computertaal

Hoe werken computers en hoe programmeer je zelf een spelletje? In zijn boek Hallo wereld neemt hoogleraar Maurits Kaptein de lezer mee op reis door moderne technologie.

[Recensie] Als je de afwasmachine uitpakt, plaats je dan al je bestek in een la met aparte vakken voor de lepels, messen en vorken? Of zet je ze samen in een bakje, zodat je later moet zoeken naar het juiste bestek?

Het zijn vragen die je niet snel zou verwachten in een boek over computers, maar Maurits Kaptein gebruikt het als voorbeeld. De bestekla en -bak vertellen namelijk iets over de manier waarop je iets opslaat. Orden je alles direct netjes, dan ben je eerst veel tijd kwijt en later minder als je een mes zoekt. Doe je dat niet dan is het precies andersom. Op dezelfde manier kan je op een computer gegevens vastleggen en weer raadplegen. Hoe je gegevens het beste opslaat, hangt af van het type data dat je opslaat, hoe vaak ze veranderen en of je ze gegevens snel wilt vastleggen.

Deze toepasselijke en toegankelijke vergelijking is een goed voorbeeld van de aanpak van Kaptein in Hallo wereld. Hallo computer, Wat iedereen zou moeten weten over digitale technologie. In dit boek legt de bijzonder hoogleraar Data Science & Health aan de universiteit van Tilburg aan een breed publiek uit hoe computers werken.

Schrijven Magazine

Dat is nog niet zo eenvoudig. We hebben dagelijks te maken met computers. We gebruiken voortdurend onze smartphones, laptops en tablets. Maar hoe het allemaal precies werkt? Veel mensen hebben geen idee. Dat het zeker de moeite waard is om dit wel te leren, laat Kaptein zien. Je kunt zijn boek het beste zien als een introductie in een nieuwe taal. Alleen leer je dit keer geen Italiaans, Duits of Hongaars, maar computertaal.

Boter-kaas-en-eieren

Kaptein begint bij Britse wiskundige en pionier Alan Turing, die opmerkelijk genoeg de theoretische eigenschappen van een computer al beschreef voordat deze bestond. Daarna laat de hoogleraar zien hoe je met enen en nullen rekent, wat voor soorten opslag er zijn en hoe je gegevens het beste structureert.

Het zijn belangrijke onderwerpen en ook behoorlijk pittige materie voor de leek. De auteur strooit direct met getallen, codetaal, formules en grafieken; dat kan lezers in het begin onterecht huiverig maken om dit boek te lezen. Maar laat je daardoor niet afschrikken. Kaptein is een goede verteller, die alles helder, overzichtelijk en met aanstekelijk enthousiasme presenteert. Wie alles stap voor stap tot zich neemt, kan het prima volgen.

Wat heb je daar nou aan?, denk je misschien. Ook daar besteedt Kaptein aandacht aan. Door het lezen van dit boek begrijp je allereerst beter hoe een computer werkt. Wat er in jouw smartphone gebeurt wanneer jij een mail stuurt is veel beter te snappen. Ook krijg je meer inzicht in hoe bijvoorbeeld de prijs van een huis wordt bepaald met behulp van berekeningen op computers en leer je hoe een zelfrijdende auto handig gebruik maakt van sensoren. Nog veel interessanter en leuker is dat Kaptein je ook uitdaagt om zelf te gaan programmeren. Zo maak je op advies van Kaptein voordat je het weet zelf het spelletje boter-kaas-en-eieren op een computer. En laat Kaptein je ontdekken hoe fascinerend deze taal is.

Eerder verschenen op Kennislink