Halsoverkop

Dinsdag, 3 mei, 2022

Geschreven door: Kate Clayborn
Artikel door: Lisanne Ortsen

Als de liefde voorbestemd is

[Recensie] Soms dan ontdek je van die covers die meteen indruk op je maken. Dat had ik met dit boek. Het maakte mij vrolijk en nieuwsgierig tegelijkertijd. Halsoverkop is naast De L van liefde het tweede vertaalde boek van Kate Clayborn dat verschenen is op Belgische en Nederlandse bodem.

Het verhaal begint met een proloog en brengt ons terug naar zestien jaar geleden. De zeventienjarige Will brengt met zijn moeder een bezoekje aan zijn oom Donny. In de tuin – grenzend aan het oude appartementencomplex waar oom Donny woont – hoort hij een meisjesstem vanaf het balkon en hij is op slag verliefd. Het begin doet een beetje sprookjesachtig aan.

Jaren later, als Will onverwachts Donny’s appartement geërfd heeft, legt hij contact met de andere bewoners waaronder Nora die hem wel heel bekend in de oren klinkt. Maar als ze horen dat hij er niet komt wonen maar het appartement wil verhuren, wordt er met man en macht gewerkt om zijn plannen te saboteren waardoor er komische taferelen ontstaan.

De liefdesperikelen tussen Will en Nora – die duidelijk de hoofdpersonen zijn in Halsoverkop – kunnen vergeleken worden met vele liefdesduo’s uit het verleden. Denk aan Romeo en Julia, Pocahontas en John Smith of het liefhebbende gekibbel tussen Meg Ryan en Tom Hanks in You’ve got mail. Hoewel ze beide op slag verliefd zijn, is er geen ruimte voor deze gevoelens. Ze hebben allebei totaal andere ideeën over het lot van Donny’s appartement en dit trekt alle aandacht.

Foodlog

Ik heb genoten van de personages die Clayborn goed neer heeft gezet en die het verhaal karakter en flair geven. Iedereen herkent zich wel in één van de bewoners van het lieflijke en robuuste appartementencomplex. Ook de hechte band die ze met elkaar hebben is al duidelijk vanaf het begin. Ze kunnen niet zonder elkaar en zullen altijd één geheel blijven vormen. Het verhaal wordt verteld vanuit de perspectieven van Nora en Will waardoor de lezer meer inzicht krijgt in het heden en het verleden van de hoofdpersonages. Het wordt – naarmate het verhaal vordert – ook steeds duidelijker wat de beweegredenen van Nora en Will zijn om het appartementencomplex te behouden of te verhuren.

Halsoverkop is een sterk verhaal met een duidelijke verhaallijn. Hoewel de schrijfstijl prettig om te lezen is, had ik wel het idee dat bepaalde momenten, gedachtes en gevoelens vaak herkauwd werden. Dit maakt het verhaal ietwat langdradig en het geeft de lezer weinig kans om vrij te interpreteren. Ontzettend jammer want dit was totaal niet nodig geweest. Ik geef dit boek drie sterren.