Hamley 2 - Hamley op Pompoenjacht

Zaterdag, 30 oktober, 2021

Geschreven door: Sandra J. Paul
Artikel door: Karin Teirlynck

Hamley heeft een bijzondere gave

[Recensie] Sandra J. Paul is niet alleen auteur, maar ook uitgever. Met Hamley heeft zij een keitoffe reeks neergezet die enkel al door de cover vertederend en aantrekkelijk is. Als je de boekjes openslaat komt het fluffy-gehalte je tegemoet. Kattenpootjes, prentjes en tekeningen versterken dit gevoel alleen maar.

Hamley is best wel een sloeber, want zonder dat mama het weet glipt ze ’s avonds door het kattenluikje naar buiten. Stiekem gaat ze dan naar B-Boy, de zwart-witte kater die achteraan op het terrein van Henry en Betty woont. Inmiddels is ertussen beide katten een warme vriendschap ontstaan. Als ze samen zijn luisteren ze naar elkaars verhalen. Zo weet Hamley altijd wel iets te vertellen van wat ze op tv heeft gezien: ‘dat de aarde een bol is en dat je van die bol kunt met een raket en dat je dan zo naar de maan kunt vliegen…’ B-Boy snapt er meestal niks van.

Hamley heeft een bijzondere gave. Zij kan mensen verstaan, helaas verstaan de mensen haar niet. Maar op Halloween of Heksennacht kunnen magische poezen met magische mensen praten en zelfs met magische voorwerpen. Volgens B-Boy is de heks – die achter het weiland woont – zo een magisch iemand. B-Boy en Hamley gaan op Halloweennacht samen de wijde wereld in. Voor Hamley wordt het een magische nacht, want zij kan spreken met de heks die haar nu kan verstaan. Ook hoort Hamley iemand om hulp roepen. Het blijkt Herman de pompoen te zijn. Herman is zijn pompoenvriend Petrus kwijtgeraakt en wil hem graag terugvinden. Het wordt een echt avontuur voor Hamley en B-Boy. Zullen ze Petrus op tijd terugvinden?

Hamley op pompoenjacht is net als Hamley is jarig opgedeeld in verschillende hoofdstukken telkens met een passende titel. Leuk om voor te lezen, maar voor de gevorderde lezertjes een aantrekkelijk boekje om zelf te lezen. Het lettertype is niet te klein, zodat het makkelijk wegleest. De hoofdstukken zijn niet lang dus voor ‘niet-graag-lezertjes’ ideaal om een paar hoofdstukken te lezen en dan het boek even weg te leggen. De lay-out zorgt er trouwens voor dat het lezen een totaalbeleving is. Erg fijn dat dit is doorgetrokken in beide boekjes.

Ook met dit verhaal weet Sandra J. Paul Roos weer te boeien. Een pluspunt vind ik dat Hamley als leergierig katje neergezet is, zodat weer dat vraag en antwoordspel tot stand komt. Als je dit boek samen met kinderen leest – of zoals ik met mijn kleindochter – krijg je een interessante interactie door op sommige zaken dieper in te gaan, bv. van de raket of het thema Halloween. Op die manier lezen kinderen niet alleen een verhaal, maar leren er ook nog iets van.

Hamley op pompoenjacht heeft ons weer aangenaam verrast. Roos en ik kijken al uit naar Hamley in de sneeuw die ondertussen al ‘in the house’ is, maar nog eventjes moet wachten. Voor nu geven we graag 4 sterren.

Een kerst vol muziek

Alles wat je maar wenst

Hamley zoekt de Kerstman