Hannes keuze

Zaterdag, 1 oktober, 2022

Geschreven door: Gesthuizen
Artikel door: Hanneke van de Water

De levens van twee vrouwen

[Recensie] Het zal geen verrassing zijn dat Hanne één van de hoofdpersonages is in Hannes keuze, de derde roman van auteur Mascha Gesthuizen. Hanne groeit op in een kindertehuis. Van daaruit wordt ze in een pleeggezin geplaatst. Ze gaat al jong op zichzelf wonen, gaat werken en krijgt een verhouding met haar baas. Ze raakt zwanger. In het jaar 1952 doet Hanne afstand van haar baby.

Na een moeilijke weg ontmoet Hanne haar grote liefde Barend. Barend is echter getrouwd, maar er ontstaat toch een relatie tussen de twee. Uiteraard in het geheim. Barend koopt een huis voor Hanne en het is daar dat hun liefde tot uiting komt. Het stel krijgt zelfs twee kinderen samen.

In een tweede verhaallijn staat Chrissie centraal. Wanneer Chrissie plotseling haar ouders verliest door een auto-ongeluk stuit ze op documenten die een schokkend geheim voor haar onthullen. Althans, deels. Bijgestaan door haar beste vriendin gaat Chrissie op zoek naar de rest van de waarheid.

De aard van dat geheim behoeft waarschijnlijk geen verdere uitleg en dat dat al vrij snel duidelijk wordt, maakt Hannes keuze niet minder boeiend. Gesthuizen weet op verrassend fraaie wijze te schetsen hoe de twee vrouwen, die centraal staan in deze roman en elkaar uiteraard ontmoeten, een band met elkaar krijgen die zowel liefde als haat inhoudt. De diepe emoties die dit met zich meebrengt weet de voormalig huisarts, werkelijk prachtig in woorden te vatten. Met een inlevingsvermogen waar menigeen nog wat van kan leren, schetst de auteur de wijze waarop Hanne en Chrissie met elkaar omgaan. Ze neemt de lezer mee richting Hannes levenseinde en de vertwijfeling van Chrissie hoe Hanne te helpen wanneer die de belangrijkste keuze in haar leven moet maken.

Ik noem bewust het vroegere beroep van deze auteur, want Gesthuizen is bij het schrijven van haar boeken, duidelijk geïnspireerd door situaties waar zij in haar praktijk ooit mee geconfronteerd werd en die zij, onherkenbaar voor de betrokkenen, verwerkt in haar romans. Dat is dan ook de reden waarom de romans van Gesthuizen zo puur zijn. Het zijn verhalen uit het échte leven. Situaties die zich daadwerkelijk hebben voorgedaan en die diepe menselijke emoties opwekken. Ondanks dat de romans van Gesthuizen in de basis beslist niet gaan over luchtige thema’s, weet de auteur te bewerkstelligen dat het geen ‘zware kost’ wordt. Want hoe zwaar het kruis ook is dat haar hoofdpersonages te dragen krijgen, ze weet hen toch met regelmaat relativiteitszin en zelfs humor toe te kennen.

Rest alleen nog een dikke chapeau voor de verzorgde, soepele maar vooral inlevende wijze waarop Gesthuizen haar verhaal voor de bühne brengt. Dat maakt ook deze derde roman Hannes keuze, opnieuw tot een aanrader.

Eerder verschenen op Hanneke Tinor-Centi