Harry Potter

Zaterdag, 15 december, 2018

Geschreven door: J.K. Rowling
Artikel door: Sanne Wortman

De magische wereld en heerlijke schrijfstijl vervelen nooit

[Recensie] Het begint allemaal met een tienjarig jongetje dat in de bezemkast van zijn oom en tante woont. Van zijn ouders herinnert hij zich weinig, zijn neef Dirk maakt hem graag het leven zuur, en regelmatig gebeuren er gekke, onverklaarbare dingen waarmee Harry zich in de problemen werkt. Alles bij elkaar niet erg leuk dus. Totdat zijn elfde verjaardag aanbreekt. Dan wordt de deur ingetrapt door een reusachtige man die Harry vertelt dat hij een tovenaar is en dat hij is toegelaten tot Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Dan begint er een fantastisch avontuur.

De magische wereld waar Harry in terecht komt is heerlijk om over te lezen. Samen met Harry ontdek je steeds weer nieuwe magische dingen die fascinerend, grappig en soms heel spannend zijn.

De schrijfstijl is niet heel ingewikkeld zodat het verhaal lekker doorleest. De vertaling naar het Nederlands is een van de beste die ik ken. Het boek bevat veel grapjes die spelen met taal en dat is erg moeilijk om te vertalen maar is buitengewoon goed gelukt.

Door de serie heen merk je duidelijk dat Harry opgroeit en zich ontwikkelt. Hij komt in de puberteit, weet zich soms geen raad met zichzelf, maar moet tegelijkertijd wel blijven vechten tegen het kwaad. Ook als hij ruzie heeft met zijn vrienden, of als hij eigenlijk alleen maar aan dat ene leuke meisje kan denken.

De stijl van de boeken wordt tegelijk met Harry steeds volwassener. De eerste drie boeken zijn goed geschikt voor jonge lezers, maar vanaf het vierde boek wordt het verhaal steeds grimmiger. Dat doet echter niet af aan de kwaliteit. Het verschilt nogal per persoon wat wordt gezien als het beste deel van de serie maar over smaak valt niet te twisten. Ik vind ze in ieder geval allemaal op hun eigen manier geweldig.

De Harry Potter-serie is echt een van mijn favoriete series aller tijden. Ik baal nog steeds dat ik niet op mijn elfde een letter van Zweinstein gekregen heb om ook te leren toveren. Gelukkig ben ik er dankzij vele online quizzen wel achter gekomen wat voor toverstaf ik zou hebben (cederhout met eenhoornhaar), welk magisch huisdier het best bij mij past (een kat) en in welk van de vier huizen ik thuishoor (Griffoendor).

Degenen die er net als ik geen genoeg van kunnen krijgen, kunnen nog verder de toverachtige wereld van Harry induiken via Fabeldieren en waar ze te vinden, Zwerkbal door de eeuwen heen en De vertelsels van Baker de Bard.

Voor het eerst verschenen op De Leesclub van Alles