Hartstikke Mediterraan

Zaterdag, 31 augustus, 2019

Geschreven door: Annemieke Jansen
Artikel door: Esther Out

Preventie staat voorop

[Recensie] Gezond eten is en blijft een hot topic. Dat is al jaren zo en dat zal ook altijd wel zo blijven. Iedereen roept weer iets anders en iedereen heeft op zijn manier ook heus wel een beetje gelijk. Dat de mediterrane keuken in de basis een gezonde keuken is, is vrij algemeen bekend en aanvaard. Maar ook als je een trouw mediterraan eter bent zul je nog de juiste keuzes moeten maken en moeten zorgen voor balans.

Hartstikke Mediterraan is geschreven door twee zussen, Janine en Annemieke Jansen. De één is cardioloog, de ander is grafisch ontwerper. Beiden hebben een passie voor lekker en gezond eten. Voor dit boek heeft Annemieke maandenlang onderzoek gedaan naar de relatie tussen eten en gezondheid. De mediterrane keuken ligt dan voor de hand omdat het eten veel gezonde onverzadigde vetzuren bevat en goede (traag verteerbare) koolhydraten. Als het gaat om gezondheid staat preventie voorop. Voorkomen is beter dan genezen. De Jansens prediken dan ook geen dieet maar een evenwichtig voedingspatroon waarin je minder, maar wél lekker en gezond eet. En het belangrijkste ingrediënt daarbij is: aandacht. Aandacht voor de producten die je gebruikt, aandacht voor het bereiden van de maaltijden, aandacht voor het eten van de maaltijden en aandacht voor de mensen waarmee je een maaltijd deelt.

Je leest in dit boek welke producten belangrijk zijn voor welk deel van je gezondheid en vooral ook waarom dit goed voor je is. De hoofdstukken zijn ingedeeld naar soort. Zo heb je een hoofdstuk over zuivel en eieren, eentje over groentes, fruit en zoet en zo nog een paar hoofdstukken. Al deze hoofdstukken staan vol met recepten maar belangrijker nog: vol met informatie over de producten en waarom ze precies goed voor je zijn.

Vooral het hoofdstuk over kruiden en specerijen vind ik erg leerzaam omdat je kruiden en specerijen niet alleen in kunt zetten als smaakmakers maar ze ook een rol kunt laten spelen bij het gezonder maken van je maaltijd. De ingrediënten die in de recepten worden gebruikt zijn goed verkrijgbaar in Nederland en de recepten zijn in het algemeen niet ingewikkeld om te maken en duidelijk omschreven.

Al met al een erg leuk, goed leesbaar en interessant boek dat ik een aanwinst vind voor mijn kookboekenkast.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl