Hazels pentakel

Zaterdag, 10 oktober, 2020

Geschreven door: Marte Jongbloed
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Opgevangen worden door heksen

[Recensie] Hazel is zeventien jaar en woont bij haar oom. Haar ouders zijn omgekomen bij een auto-ongeluk en Hazel kan zich helaas weinig herinneren van haar tijd voor dit ongeluk. Wanneer haar oom erg boos wordt, besluit Hazel te vluchten. Ze wordt opgevangen door een groepje mensen, die heksen zijn. Op het eerste gezicht vindt ze dit nog wat vreemd, maar ze krijgt onderdak bij deze groep en leert steeds meer over heksen. Zou Hazel er meer affiniteit mee hebben dan ze denkt? En wat is het mysterie achter Hazels ouders?

Heksenspiegel is een serie over moderne heksen. Als verrassing kreeg ik beide boeken binnen, dus ik wilde zeker even mezelf onderdompelen in deze heksenwereld.

Hazels Pentakel is een mooie introductie op moderne hekserij. Hazel komt terecht in een heksengroep (coven) en leert beetje bij beetje over heksen en alle soorten magie die hierbij van pas komen. Tarot kaarten, runen, spreuken, bepaalde kruiden met bijzondere werkingen, alles komt voorbij. Ik geloof er zelf niet in, maar ik vond het wel interessant om te lezen over alle soorten magie die hedendaagse heksen gebruiken en wat daar allemaal bij komt kijken. Verwacht dus niet enorme magie zoals de fantasy die je gewend bent, maar subtiele en realistische magie.

Hazel is een meisje dat vrij sympathiek overkomt. Ze weet nauwelijks iets over haar ouders (wat volgens haar oom komt door geheugenverlies die ze opliep tijdens het auto-ongeluk), maar is wel erg creatief en kan nadat ze mensen vertrouwd staat ze voor veel dingen open. De personages in de coven waren ook erg sprekend. Een bepaalde plottwist richting het einde zag ik wel aankomen, maar ik denk dat de jonge YA-lezer juist erg verrast zal worden. Het hele mysterie rondom de dood van Hazels ouders maakt je erg nieuwsgierig en het einde zorgt ervoor dat je zeker meer wil lezen.

Hazels Pentakel is een ideaal boek waarin een spannend en mysterieus verhaal wordt gecombineerd met veel informatie over hekserij. Magie zit overal om je heen en het is heel intrigerend om alle soorten magie in dit boek te ontdekken. Het boek maakte mij in ieder geval erg nieuwsgierig naar het vervolg, dus daar ga ik snel aan beginnen!

Eerder verschenen op Nerdy Geeky Fanboy

Gevaarlijk water

Hazels spreuk