Heartstopper deel 2

Zaterdag, 6 november, 2021

Geschreven door: Alice Oseman
Artikel door: Demi Stein

Van beste vrienden naar…

[Recensie] Dit boek pakt het verhaal op waar het in deel één geëindigd is. Ze waren beste vrienden, maar Charlie heeft Nick een kus gegeven en weet hiermee zeker dat de vriendschap beëindigd is. Terwijl Charlie zijn ogen uit zijn hoofd huilt, is Nick juist veel aan het dromen over deze kus. Hij vond het eigenlijk niet eens erg, stiekem misschien zelfs wel leuk.

Nick besluit om naar Charlie te gaan, om het uit te praten. Ze zijn daarmee niet langer beste vrienden, maar hopeloos verliefd op elkaar. Voor Nick is dit echter een groot moment in zijn leven, hij moet nog veel ontdekken over zichzelf en hij moet het een plekje geven. Hoe gaat hij dit openbaren? Hoe zullen zijn vrienden en familie hier op gaan reageren?

Alice Oseman is nog maar 17 jaar jong wanneer ze haar eerste contract binnenhaalt bij een uitgeverij. Ze is bekend geworden van haar Heartstopper graphic novels, maar schreef onder andere ook

De Heartstopper boeken zijn erg populair op zowel Instagram, Youtube en TikTok. En terecht! De boeken zijn niet alleen prachtig vormgegeven (daarmee doel ik op hoe de personages zijn vormgegeven, de kleuren die er gebruikt zijn, hoe alles prachtig samenkomt), maar bevatten ook een erg belangrijke boodschap.

Dans Magazine

Zoals de voorkant van het boek al prijsgeeft, gaat het hier om twee jongens vrienden die verliefd worden op elkaar. Dit wordt op een hele mooie, maar ook realistische manier beschreven. Ondanks dat iedereen zegt: wees jezelf, je mag er zijn, enzovoort, blijf je met name op het voortgezet onderwijs zien dat mensen die ‘anders’ zijn toch vaak buitengesloten/gepest worden. Alice Oseman legt in haar graphic novel boeken heel mooi vast hoe het is om erachter te komen dat je niet alleen op meisjes valt, maar ook op jongens. Hoe ga je hier nou als tiener jongen mee om? Zullen je vrienden, zo meteen je vrienden niet meer zijn? Aangezien dit iets is waar jongeren tegen aan kunnen lopen, is het boek ook perfect voor de doelgroep. Zelfs voor mensen die niet graag lezen, aangezien het in graphic novel vorm is. Plant jezelf op de bank neer en je hebt het boek met 2 uurtjes lezen uit!

Naast dat het boek een belangrijke boodschap bevat en prachtig is vormgegeven, zijn Nick en Charlie samen het meest schattige koppel ooit. Zien en lezen hoe hun relatie zich ontwikkeld van beste vrienden naar een koppeltje is zó heerlijk. Zeker een fijn boek wanneer je even een oppepper nodig bent.

Eerder verschenen op Meer Boeken Blog