Hector zoekt zijn kleur

Zaterdag, 21 januari, 2023

Geschreven door: Laila Miranda, Christina Rosalia
Artikel door: Denise de Groot

Wat is jouw lievelingskleur?

[Recensie] Een vraag die vaak gesteld wordt in bijvoorbeeld een vriendenboekje is: “wat is je lievelingskleur?”. Vaak vinden kinderen, maar ook volwassen het best lastig om maar één antwoord te geven. Er zijn ook zoveel verschillende kleuren. Dit schattige prentenboek gaat over het vinden van je lievelingskleur.

In dit verhaal volg je Hector. Hector zit in de klas en raakt in paniek als de juf de opdracht geeft om de volgende dag een tekening mee te nemen in zijn lievelingskleur. Hij weet nog niet wat zijn lievelingskleur is dus hij moet op onderzoek uit. Buiten komt hij verschillende kleuren tegen. Misschien is zijn lievelingskleur wel wit zoals sneeuw en slagroom of groen zoals het gras. Alle kleuren komen voorbij.

Boodschap
Eigenlijk is de boodschap van dit prentenboek dieper dan het vinden van je lievelingskleur. Laila de Miranda beschrijft heel mooi wat Hector voelt als hij de kleuren ziet. Zo voelt Paars als een vriend die er altijd is en waar je rustig van wordt. Geel voelt als de zon en maakt hem warm van binnen en van buiten.

Aan het einde van het boek lees je een stukje van de manager van KADE40 die dit boek heeft mogelijk gemaakt. KADE40 is een soort ontmoetingsplaats voor beginnende kunstenaars. Deze manager beschrijft dat dit boek geïnspireerd is door zes diverse gezinnen met ieder hun eigen verhaal. Het doel van dit boek is om meer kleur aan te brengen in de wereld om ons heen en om er samen voor te zorgen dat iedereen zich gezien voelt. In dit boek komen inderdaad diverse personages voor. Zo zie je kinderen met verschillende huidskleuren op de achtergrond, maar ook een meisje in een rolstoel.

Deze mooie achtergronden hebben we te danken aan Christina Rosalia, de illustrator van dit boek,. Rosalia is ondernemer, digitaal vormgever en illustrator. Ze heeft haar eigen merk namelijk “Kieskleurig”. Een merk dat kinderen helpt om zich te omringen met diversiteit. Zij is dus heel geschikt om mee te werken aan dit boek.

Deze boodschap is natuurlijk erg belangrijk om je kind mee te geven. Het is wel een gemiste kans dat deze boodschap verder niet echt terugkomt in het verhaal. Het is voor jonge kinderen te moeilijk om het verband te leggen van Hector die zijn lievelingskleur zoekt en verschillende huidskleuren. Er gebeurt verder weinig en er zit weinig diepgang in dit verhaal, terwijl dit juist wel in de boodschap zit.

Pf