Heerlijke gerechten uit de oven

Zaterdag, 14 maart, 2020

Geschreven door: Sue Quinn
Artikel door: Esther Out

Makkelijk, lekker en weinig afwas

[Recensie} De oven is één van mijn favoriete hulpjes in de keuken. Kookboeken die hierover gaan lees ik dan ook graag. Uitgeverij Veltman kwam onlangs met de Nederlandse vertaling van het boek Roasting Tray Magic van Sue Quinn, dat in 2017 in Groot Brittannië is verschenen. In het Nederlands heet het Heerlijke gerechten uit de oven en het belooft 70 fantasievolle recepten voor dagelijkse maaltijden, zonder gedoe, lekker makkelijk en nauwelijks afwas. Wat wil je nou nog meer?

Alle recepten die in dit boek staan kunnen gemaakt worden in een braadslee, een van de meest ondergewaardeerde stukjes keukengerei die er bestaan. De recepten zijn onderverdeeld naar soort. Er is een hoofdstuk over ontbijt en brunch, een hoofdstuk over hapjes en tussendoortjes, eentje over lunch en warme salades, een hoofdstuk over hoofdgerechten en een hoofdstuk met zoetigheden.

Alle recepten zijn achterin het boek opgenomen in een overzichtelijk register zodat je makkelijk en snel door de recepten kunt bladeren.

Hier op Kookboekennieuws.nl besteden we al een paar jaar heel wat woorden aan kookboeken. Maar soms is dat gewoon niet nodig. Wat is goed is, is goed tenslotte. En dit boek is gewoon goed. De foto’s zijn mooi en passen goed bij de recepten. De recepten zijn verrassend, origineel, maar er staan ook voldoende klassieke smaakcombinaties in. Waar moet je dan zoal aan denken? Kazige kaasbroodjes met knoflook, focaccia, fish and chips, varkensbuik met rokerige bonen en kokosrijstpudding met kardemom en kersen. En nog zoveel meer.

Heaven

Ik maakte zaterdagavond de romige gebakken prei met appel, tijm en geitenkaas op pagina 82 en oogstte daarvoor veel complimenten van mijn huisgenoten. De receptuur is eenvoudig te volgen, de smaken zijn dik in orde en de recepten geven ruimte om te variëren.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl