Hej Denemarken

Vrijdag, 8 januari, 2021

Geschreven door: Svea Ersson
Artikel door: Peggy Van Aert

De plottwists in het boek zijn heerlijk

[Recensie] Geheel onverwacht krijgt Robin de opdracht om voor zijn werk naar Denemarken te verhuizen. Net op het moment dat zijn vriendin Merel promotie kan maken in de speelgoedwinkel waar zij werkt. Merel besluit om toch mee te gaan naar Denemarken en daar haar droom van een eigen speelgoedwinkel te verwezenlijken. Maar het sprookje dat ze tegemoet gaan, lijkt toch een duistere kant te hebben. Iemand is blijkbaar niet heel blij met hun komst. Wie heeft het op hen gemunt en waarom doet Robin ineens zo vreemd?

Graag wil ik deze recensie beginnen met een advies. Begin aan dit boek zonder de achterflap gelezen te hebben. Zelf heb ik deze pas gelezen bij het beginnen aan deze recensie, en daar ben ik zeer blij om. Het heeft me zonder twijfel meer leesplezier bezorgd. Het boek heeft een cover die heel erg in het oog springt. Deze is zeer mooi en sprekend. Jammer genoeg is er geen enkele link met het verhaal. De coverfoto is volgens mij geen beeld uit Denemarken, maar eerder een foto van het noorden van Noorwegen. En het gele huis staat in schril contrast met de witte woning met rieten dak bovenop een duin waarin Merel en Robin gaan wonen. En een laatste iets wat me stoort aan de cover is de grote rode bol met de prijs. Hou het bij een sticker die verwijderd kan worden. Titel en verhaal zijn dan weer wel een perfecte combinatie.

‘Hej’ is zowat het enige Deense woord in de woordenschat van Merel, en ‘Hej Denemarken’ is de begroeting van Merel bij het binnenrijden van Denemarken. Zeer geslaagd! Het verhaal wordt afwisselend verteld vanuit het oogpunt van Merel en vanuit het standpunt van Robin. Dit is een heel leuke manier om het verhaal te ervaren en dit geeft ook een extra dimensie door meer tijd te besteden aan de invalshoek van Merel. Door Robin maar af en toe aan bod te laten komen wordt het allemaal nog mysterieuzer.

De vertelstijl is vlot en beeldend. Je maakt je onmiddellijk een voorstelling van het huis en de omgeving in Denemarken en je voelt de koude. Jammer is wel dat er voor het creëren van de echt Deense sfeer de schrijfster niet verder komt dan de obligatoire ‘Hygge’. Dit mag dan wel vaak beschouwd worden als één van de belangrijkste uitdrukkingen van de nationale volksaard, maar er is wel meer nodig dan de term terloops te vermelden om de Deense levensstijl te beschrijven.

De verschillende verhaalelementen hadden voor mij ook iets uitgebreider beschreven mogen worden. Soms wordt er een beetje te snel over belangrijke verhaalelementen gegaan. De plottwists in het boek zijn dan weer heerlijk. Ook dat is een reden dat het boek best 50 pagina’s dikker had mogen zijn.

Spanning, angst, verrassingen en een spannende ontknoping zijn de belangrijkste elementen van deze vertrekthriller. Ik heb hem verslonden en sta te popelen om er nog anderen te lezen. Ik geef dit boek 3,5 spannende sterren.

Vertrek - Zin in Zillertal

Vertrek - Hej Denemarken