Heks & Jager

Zaterdag, 2 juli, 2022

Geschreven door: Shelby Mahurin
Artikel door: Sanne de Jong

Een wereld vol hekserij

[Recensie] In Heks & Jager heeft Shelby Mahurin een sterk fantasy-verhaal neergezet over het leven van een heks, de strijd die zij hebben met de jagers (de chasseurs) en hoe zij hieraan proberen te ontsnappen. Dit boek geeft weer een heel nieuw perspectief aan het fenomeen hekserij en alles wat daarbij komt kijken.

Samen voor altijd?
In Heks & Jager lees je mee met Lou (Louise Le Blanc) en met Reid. De ene een heks, de ander een chasseur. De chasseurs leven voor maar een ding en dat is de kerk. Voor de kerk doen zij namelijk alles, en ze proberen met name om alle heksen op de brandstapel te krijgen. Als Lou en Reid door ongelukkige omstandigheden samen worden ‘betrapt’, terwijl ze eigenlijk een soort van in gevecht waren, worden ze gedwongen om te trouwen. Lou probeert haar hekserij te verhullen, zodat Reid haar langzaamaan begint te vertrouwen. Maar voor hoe lang kan zij dit in hun huwelijk volhouden?

Shelby Mahurin groeide op in Indiana, Verenigde Staten. Op de boerderij van haar ouders vond ze het altijd al leuk om spelletjes te spelen die boordevol fantasie zaten. Aan verbeelding is bij haar dus nooit gebrek geweest. Naast het schrijven van boeken is ze veel bezig met haar sociale media. Ze woont samen met haar man, twee kinderen, honden en kat.

Heksen-geur
In Heks & Jager speelt magie een aparte rol. Je kan het niet zien, maar je kan het wel ruiken. Daardoor is het soms lastig om je voor te stellen hoe het precies werkt, of hoe iemand kan voorkomen dat je deze ‘heksen-geur’ ruikt. Ondanks dat je je hier moeilijk een voorstelling van kan maken, raak je er op een gegeven moment wel aan gewend. Later in het boek volgen ook scenes waardoor duidelijker wordt hoe de magie in elkaar steekt.

Wordt Vervolgd

De opbouw van het verhaal lijkt met name in het begin wat te toevallig te verlopen. Bijvoorbeeld hoe Lou en Reid bij elkaar komen en dan door de omstandigheden als enige optie overhouden om met elkaar te trouwen. Dit voelde meer aan als een stukje voor een romantische komedie. Het had naar mijn idee ook heel anders kunnen lopen.

De wereld waarin Lou en Reid leven heeft Mahurin goed vormgegeven. Ondanks dat het niet helemaal mijn voorkeur heeft hoe dit is gedaan, zit het zeker wel goed in elkaar. Met name over hoe de kerk als ultieme slechterik door sommige personages wordt neergezet, voelde het soms niet helemaal eerbiedig aan. Desondanks begrijp ik wel dat dit paste bij het perspectief vanuit de heksen, en dat in zekere zin ook het verhaal versterkt. Verder begreep ik sommige keuzes niet helemaal. Lou brengt zich op een gegeven moment in de problemen door aan de chasseurs een naam te geven, terwijl ze dit niet per se hoefde te doen.

Tot en met het einde, en meer!
Naarmate het verhaal vordert en je de personages steeds beter leert kennen, kon ik mij steeds beter inleven en vond ik het verhaal ook steeds beter worden. Met name Lou ontpopt zich als een geweldig, sterk personage. Ze blijft de hele tijd zichzelf, ondanks dat ze met iemand moet samenleven waar ze een hekel aan heeft. Daarbij weet ze zich ook in te leven in Reid en zijn omstandigheden, en gebeurt dit ook andersom. Wanneer ze hun thuis verlaten en de geschiedenis van Lou’s verleden bekend wordt, moet je weten hoe het verder gaat met deze personages. Het einde van dit verhaal stelt je dan ook zeker niet teleur.

En het verhaal van Lou en Reid is nog niet klaar. Het gaat door in deel 2 Bloed & Honing, en daarna volgt zelfs nog deel 3 Goden & Monsters. Hopelijk brengen deze boeken weer een heel nieuw verhaal naar boven!