Heks

Zaterdag, 9 november, 2019

Geschreven door: Camilla Läckberg
Artikel door: Agnes Eikema

Genieten met dikke pil van Camilla Läckberg

[Recensie] Altijd ben ik blij als er een nieuw boek verschijnt van Camilla Läckberg. Ik vind haar boeken namelijk erg toegankelijk, spannend en door haar vaste personages voelen de boeken vertrouwd. Heks is haar nieuwste boek; een dikke pil over de verdwijning van een meisje.

Een klein meisje Linnea verdwijnt in de grote bossen van Fjällbacka. De gemeenschap zet zich volledig in om het vierjarige meisje te vinden. Het doet iedereen meteen denken aan een oude verdwijningszaak van dertig jaar geleden. Is het toeval dat beide meisjes van dezelfde boerderij verdwenen zijn?

Patrick Hedström en zijn team zijn uiteraard de aangewezen personen om de zaak op te lossen. Hierbij kunnen ze de verbanden met de dertigjarige moordzaak niet negeren. Het is opvallend te noemen dat de aangewezen daders van destijds nu ook in Fjällbacka waren. Maar er is meer wat in de gemeenschap speelt. Er is onrust over de asielzoekers, er wordt gepest op de school en er wordt een film opgenomen in de stad. Läckberg zou Läckberg niet zijn om deze verhaallijnen bij elkaar te laten komen.

Personages en verhaallijnen

Door haar toegankelijke en vertrouwde schrijfstijl leest het verhaal vlot. Het is fijn weer over het gezin van Patrick te lezen, evenals zijn collega’s Martin, Paula en alle anderen. Zoals we gewend zijn van Läckberg geeft ze alle personages bijna haast evenveel aandacht. Ze hanteert daarbij vrij veel vertelperspectieven en verhaallijnen. Op zich is hier niets mis mee, het zorgt juist voor een aangename afwisseling. Maar in dit boek is het een beetje te veel omdat ze ook nog eens terugblikt naar een verhaal uit het verleden: de vervolging van de heksen.

Dat is ook meteen de reden waarom het boek ook immens dik is. Nu heb ik hier als verzot lezer niet zo heel veel problemen mee, maar het zorgde af en toe voor een wat eentonig, voorspelbaar verhaal. Het is allemaal een beetje te veel. Ondanks dit heeft Läckberg op bijzondere wijze actuele onderwerpen in het verhaal weten te verwerken. Zoals hierboven ook beschreven haalt ze bijvoorbeeld het pesten op school aan, social media en de problematiek van de vluchtelingen. Hedendaagse thema’s die blijkbaar ook in Fjällbacka een rol spelen. Aan een gezonde dosis spanning ontbreekt het er ook niet aan.

Heks is weer een ouderwetse Läcberg; je moet er even goed voor gaan zitten, maar het is zeker weer genieten!

Eerder verschenen op Boekenz