HELP, ik ben verliefd

Vrijdag, 24 april, 2020

Geschreven door: Kaat De Kock
Artikel door: Peggy Van Aert

Leuk fris verhaal, mooie opzet en eigentijdse aanpak

[Recensie] Charlie is een tiener die worstelt met de pubertijd. Ze ziet zichzelf anders dan de andere meiden van haar leeftijd. Misschien is ze zelfs ‘nerdy’ en hoort ze daardoor niet bij de populaire meisjes. En ook met haar eigen vriendinnen is het niet altijd even simpel. En Hakim, de leukste jongen van de klas, geeft haar plots vlinders in haar buik. Maar no way dat hij geïnteresseerd zou kunnen zijn in haar. En om het nog erger te maken gebruikt haar moeder haar tragische leven als inspiratie voor haar kinderboeken.
Help, waarom is opgroeien toch zo moeilijk?

Wat alles allereerste in het oog springt, is de hedendaagse, frisse vormgeving. De cover is een pareltje.

Heel knap is ook dat de vormgeving en de illustraties doorheen heel het boek worden gebruikt. Dit heeft zeker een vast een heel grote toegevoegde waarde. Het maakt het boek uniek. En het is ook prachtig om te zien hoe de illustraties, het verhaal en de hoofdstukken op elkaar afgestemd zijn.

Het verhaal is zeker bedoeld voor relatief jeugdige lezers. Zelfde leeftijdscategorie als het hoofdpersonage Charlie. Maar wat zeker en vast niet wegneemt dat ik er van genoten heb. Het was een leuk tussendoortje dat mij ook dikwijls heeft laten glimlachen.

Het taalgebruik ligt helemaal in lijn met de vormgeving. Frisse, leuke zinnen en beschrijvingen typeren het boek. Wat misschien wat extra aandacht had mogen krijgen zijn de effectieve puberkwalen en puberzorgen. Deze bleven voor mij nog iets te oppervlakkig. De spiegel die voorgehouden wordt mocht voor mij nog iets meer uitvergroot worden. Het lijkt me allemaal nog te ‘gemakkelijk’ hoe Charlie door het leven gaat. En hetzelfde geld voor de aandacht die gegeven wordt aan het feit dat de moeder van Charlie, haar dochter gebruikt als inspiratie voor haar boeken. Ook hier mag zeker nog wat meer focus en aandacht aan gegeven worden.

Het leven, zeker vanuit puberogen, is nu eenmaal niet gemakkelijk. En zelfs de kleinste elementen kunnen zeer grote obstakels zijn. Dus dit zou zeker een toegevoegde waarde zijn mocht dit dan ook meer in de verf gezet worden. Hierdoor zouden de tieners zich meer begrepen voelen, en zich meer kunnen vereenzelvigen met Charlie enerzijds. Anderzijds zouden volwassenen nog meer herkenningspunten zien en hierdoor ook nog meer de komische situaties inzien en wie weet misschien zelfs meer begrip gaan tonen voor hun puber-kinderen.

Leuk fris verhaal, mooie opzet en eigentijdse aanpak. De situaties en gebeurtenissen hadden voor mij meer aangedikt mogen worden. Maar het is zeker een leuk eerste deel van een serie. Ik ben eigenlijk stiekem wel benieuwd wat Charlie nog allemaal gaat tegenkomen in haar jonge puberjaren. Ik geef dit boek 4 mooie sterren.

Help - Help, ik heb vakantie!