Het 4 seizoenen wandelboek

Zaterdag, 31 december, 2022

Geschreven door: Claudia Straatmans
Artikel door: Evert van der Veen

Je kunt er altijd op uitgaan

[Recensie] Wandelen is in tegenwoordig, het is herontdekt als een milieuvriendelijke manier om onderweg te zijn en jezelf op een natuurlijke manier te ontspannen. Zo verschenen de laatste jaren titels als Wandel je slank en gelukkig en De kracht van wandelen. Verder zijn er veel gidsen met wandelingen door steden en natuurgebieden. De Routiq wandelatlas bevat wandelingen in de nationale parken van ons land en Wandelrouteboek Nederland biedt 300 populaire wandelingen.

Het 4 seizoenen wandelboek is meer dan een wandelboek en daarin komt ook de redactionele achtergrond van Claudia Straatmans – redacteur van diverse tijdschriften – duidelijk naar voren. Dit boek geeft ook lifestyle adviezen, seizoensproducten, adressen en allerhande tips. Mensen als Janny van der Heijden en Aaf Brandt Corstius leveren daartoe bijdragen maar ook een sommelier en Annemarie van Gaal. Het boek richt op Nederland maar er zijn ook wandelingen in de modesteden Antwerpen en Parijs. Dit boek ontstond naar aanleiding van vragen van lezers van het eerder verschenen Het lifestyle wandelboek en heeft een mooie lay-out.

“Er is geen slecht weer, alleen slechte kleding,” stelt Straatmans en daarom is het wel een statement dat dit seizoensgerichte wandelboek opent met de winter, het jaargetijde waar we wat er op uitgaan betreft de minste verwachtingen van hebben. Dat is niet terecht, zegt Claudia, want dan is het op veel plaatsen juist rustiger en mijd je de drukte van veel mensen in het hoogseizoen.

Albert Camus
Ieder jaargetijde opent met een algemene inleiding waarin de sfeer wordt getekend. Verder zijn er algemene wetenswaardigheden, tips over kleding en tradities. Meteroloog Helga van Leur vertelt over het weer van de seizoenen. Er zijn ook citaten waarvan deze van Albert Camus mij trof: “De herfst is een tweede lente waarbij elk blad een bloem wordt”.

Iedere wandeling staat op een eenvoudig, strak getekend kaartje afgebeeld en de tekst voert puntsgewijs langs bezienswaardigheden die je onderweg tegenkomt. Er zijn wandelingen door steden en in de natuur. Groot afgebeelde trefwoorden op een pagina geven weer wat je in ieder jaargetijde kunt verwachten.

Veel wandelingen zijn natuurlijk bekend maar er zitten ook ideeën bij waar je zelf niet direct aan zou denken zoals een wandeling door de bollenvelden bij Anna Paulowna of bij Laaxum, een voormalig visserplaatsje – eigenlijk een gehucht – in het zuidwesten van Friesland. Zeer idyllisch en toch heerlijk rustig is mijn ervaring. Ook de wandeling van Schokland is bijzonder van aard. Het voormalige Zuiderzee-eiland is nog altijd goed herkenbaar en al jaren UNESCO werelderfgoed. Wel een beetje jammer dat er geen foto van de historische gebouwen van Schokland is opgenomen. Ook het museum van Schokland had iets meer belicht mogen worden.

Het 4 seizoenen wandelboek is vooral een boek dat wil inspireren en sfeer uitstraalt. De informatie over de wandelingen en de bezienswaardigheden is beknopt van aard.

Claudia Straatmans zit inmiddels 30 jaar in de tijdschriftenbranche en is hoofdredacteur geweest van bladen als Cosmopolitan, Marie Claire, Beau Monde en Nouveau. Ze is nu mode expert bij het programma Koffietijd.