Het beest

Zaterdag, 27 mei, 2023

Geschreven door: Carmen Mola
Artikel door: Silke Wimme

De beste misdaadauteur slaagt ook nu weer met glans

[Recensie] Juli 1834, cholera heerst in de straten van Madrid. Dagelijks sterven er tientallen mensen aan deze ziekte, vooral in de arme volksbuurten. Carlisten proberen de troon in handen te krijgen en wordt de kloof tussen de arm en rijk steeds groter. Te midden van deze chaos sluipt er een moordenaar rond, op zoek naar zijn prooi: jonge tienermeisjes. Zij worden ontvoerd en weken later in stukken gereten teruggevonden. Dit is duidelijk het werk van een beest.

Carmen Mola is op dit ogenblik de beste misdaadauteur. Toen in 2019 het debuut De zigeunerbruid verscheen was het nog gissen wie deze nieuwe auteur was. Maar sinds de uitreiking van de ‘Premio Planeta de Novela’ in 2021, waar zij de prijs in ontvangst mocht nemen voor haar boek La Bestia, weten we dat drie auteurs schuil gaan achter dit pseudoniem: Jorge Diaz, Agustin Martinez en Antonio Mercero.

Race tegen de klok
In Het beest bezwijkt Lucia’s moeder aan de cholera en komt Lucia alleen te staan voor de zorg van haar jongere zusje Clara. Wanneer Clara ontvoerd wordt door Het Beest, komt ze terecht in een race tegen de klok om haar zusje te redden. Het lijkt er bovendien op dat ze niemand nog kan vertrouwen.

Hoewel Het Beest een volledig andere soort thriller is dan de Elena Blanco-trilogie kan je de pen van Carmen Mola erin herkennen. Kenmerkend voor de auteur is haar ‘ultra gewelddadige crime thriller’ stijl en die is ook sterk aanwezig in dit werk. Het is geen boek voor gevoelige lezers, gewelddadige en bloederige scènes worden gedetailleerd beschreven. Mola schuwt het bovendien niet gruwelijkheden op kinderen te verwerken in haar verhaal, waardoor het af en toe toch even slikken is tijdens het lezen.

De Carlistenoorlog, de epidemie, de rebellie en de moordpartij
Het Beest is nog sterker dan de voorgaande boeken van Carmen Mola. De drie auteurs die achter het pseudoniem van Mola staan, zijn verder gegroeid in hun samenwerking en spelen haarfijn op elkaar in. De omschrijving van Madrid in 1834, met zijn stadsomwallingen, cholera-epidemie, kerken, kloosters, stadspaleizen, pubs … is gedetailleerd en beeldend. Er zijn ook heel wat waargebeurde historische feiten in het boek verwerkt, zoals de Carlistenoorlog, de epidemie, de rebellie en moordpartij op de katholieke broeders nadat ze verdacht werden de epidemie te hebben verspreid.

De auteurs hebben een uitgebreide historische kennis en weten deze ook op een knappe manier weer te geven. Het enige wat mist is een nawoord met extra toelichting. Pas na zelf wat opzoekingswerk te hebben gedaan vond ik terug wat de ware feiten waren en wat niet.

De coming of age
Het hoofdpersonage Lucia en de nevenpersonages zijn goed uitgewerkt. Lucia wordt in een korte tijd volwassen, zeker nadat haar moeder sterft en ze de zorg voor haar zusje op zich neemt. Hierdoor gaat het boek deels ook over coming of age. Eloy vond ik een bijzonder personage en zijn verhaal heeft mij dan ook geraakt.

Via de personages komen de toenmalige verschillen tussen de verscheidene sociale lagen van de samenleving goed in beeld: de aristocratie, de armen, de broeders. Doordat het verhaal verteld wordt vanuit verschillende perspectieven, zoals deze van Lucia, Donoso, Diego en zelfs het Beest, krijgt het verhaal veel diepgang.

Het is wel jammer dat niet alle beweegredenen van Het Beest duidelijk worden. Het is een interessant personage dat iets meer uitgewerkt had mogen worden. Het beest heeft de nodige wendingen en een plot die je op het puntje van je stoel laat zitten. Dit is een van de boeken die gewoonweg gruwelijk spannend is. Een boek is pas goed wanneer het je verwachtingen overstijgt en hier is Carmen Mola met glans in geslaagd.

Eerder verschenen op Boeken-cast

Het beest

De zigeunerbruid