Het begint met een geheim

Zaterdag, 12 november, 2022

Geschreven door: Danielle van Helden
Artikel door: Kim Landwer Johan

Het verhaal is door de herhaaldelijke, onverwachtse gebeurtenissen geen moment saai

[Recensie] Het begint met een geheim van Danielle van Helden las ik op de terugweg van mijn citytripje naar Parijs. Grappig dat de hoofdpersoon niets liever wil dan een beroemde kunstenaar worden en dan haar vak uitoefenen in Parijs. De cover van het boek is vrolijk en valt door zijn lichte kleurgebruik direct op.

Suus werkt al tien jaar bij haar beste vriend en buurman Stan in de kringloopwinkel. Maar eigenlijk doet Suus niets liever dan tekenen. Dit doet ze dan ook stiekem onder haar werktijd. Ze maakt karikaturen van alle klanten uit de winkel. Als Suus na een mislukte blinde date, onder iets teveel invloed van alcohol, een ongeluk veroorzaakt, wordt ze gearresteerd door een veel te knappe politieman en moet ze tot overmaat van ramp een nachtje in de cel doorbrengen.
Als Suus het meisje dat ze heeft aangereden, opzoekt in het ziekenhuis fleurt ze helemaal op. Nu durft ze niet meer op te biechten dat zij degenen was die haar zo ernstig heeft verwond. Suus houdt dit dan ook geheim, maar of dit zo slim was…?

Volgens de flaptekst is dit een boek voor liefhebbers van Jill Mansell, als ik een feelgoodschrijver goed vind dan is het Mansell wel. Ik was dan ook erg benieuwd of Danielle van Helden hieraan kon tippen. Maar wat een heerlijk boek is Het begint met een geheim. Ondanks dat je van feelgood altijd al een beetje weet hoe het afloopt, was dit in dit geval absoluut geen stoorzender.

Hardlopen
De hoofdstukken zijn kort en de schrijfstijl is recht voor zijn raap. Van Helden draait er zeker niet omheen, waardoor het boek fijn wegleest. Ook schroomt ze zeker niet om haar boek te laten draaien om het thema ‘het veroorzaken van een ernstig ongeluk met alle gevolgen van dien’. Toch weet ze er door de nodige humor een luchtig feelgoodverhaal van te maken. Zo heb ik in de trein terug naar huis, regelmatig een beetje moeten grinniken om de grappen die ze maakt. Zoals de poging om Suus hard te laten lopen. Ik zag mijzelf al voor me tijdens mijn poging tot hardlopen.

De verschillende karakters als Suus, Chris, Stan, Emma en alle andere zijn, ondanks dat het veel personages zijn, goed uitgewerkt. Zelfs de kwal van een Robbert kon op het eind mijn goedkeuring krijgen.

Van Helden weet een prachtig debuut met haar feelgood roman Het begint met een geheim neer te zetten. Een roman waarin zowel humor als serieuzere zaken de revue passeren. Het verhaal is door de herhaaldelijke, onverwachtse gebeurtenissen geen moment saai. Top gedaan! Ik kan dan ook niet wachten om een nieuw boek van haar hand te kunnen lezen.

Eerder verschenen op Boeken-cast