Het bizarre bottenboek

Zaterdag, 19 november, 2022

Geschreven door: Anna Claybourne
Artikel door: Demi Stein

Veel dieren lijken op mensen

[Recensie] Het bizarre bottenboek geeft kinderen de kans om meer te leren over hoe het bottenstelsel van verschillende dieren eruitziet. Tijdens de introductie kom je erachter dat heel veel dieren een bottenstelsel hebben vergelijkbaar met de mens. Maar hoe kan het dan dat de giraf zo groot is en een vleermuis kan vliegen? Op dit soort vragen, en vele andere vragen, krijg je antwoord in Het bizarre bottenboek.

Gi-ga-groen
Het bizarre bottenboek past perfect bij het Kinderboekenweek thema van dit jaar: Gi-ga-groen. Het geeft namelijk informatie over botten van verschillende bijzondere dieren. Dit boek is dan ook uitermate geschikt voor kinderen die een voorliefde hebben voor anatomie, dieren of natuur.

Het mensenlichaam
Al vrij snel kom je erachter dat de botten van alle dieren op de wereld eigenlijk heel veel op die van een mens lijken. En dat is bijzonder! Want dieren lijken aan de buitenkant toch echt niet op mensen. Hier begint de ontdekkingsreis van botten in verschillende dieren. Je leert hierdoor eigenlijk indirect ook over de botten in je eigen lichaam, extra interessant dus!

Wat zijn botten eigenlijk?
We weten bijna allemaal wel dat dieren en mensen een bottenstelsel hebben. Maar wat zijn botten nou echt? Waar dienen ze voor en waar zijn ze van gemaakt? Ook dit wordt door Anna Claybourne besproken tijdens de introductie van het boek. Het is immers wel handig om te weten wat botten eigenlijk zijn, voordat je leert over de bijzondere en bizarre botten die er zijn.

Anna Claybourne heeft al heel veel kinderboeken geschreven, inmiddels al meer dan 150 stuks! Ze schrijft over de meest uiteenlopende onderwerpen: over uilen en dinosaurussen, over haaien en het leven van Shakespeare, tot over bizarre feitjes van het bottenstelsel.

Tekst en illustratief
Het bizarre bottenboek is een kinderen non-fictie boek dat boordevol interessante weetjes staat. Claybourne heeft hier goed rekening gehouden met haar jeugdige lezers, de informatie die ze geeft wordt namelijk zeer begrijpelijk uitgelegd en is goed te volgen. Het helpt natuurlijk ook wel mee dat er prachtige gekleurde illustraties in staan die het verhaal van Claybourne alleen maar verduidelijken. Zo zie je bijvoorbeeld door middel van een plaatje van de giraf, dat de botten van een giraf heel veel op die van mensen lijken, maar dat ze gewoon vele malen groter zijn.

Dit informatieve boek is zeker een aanrader om in de klas te leggen, samen door te nemen met kinderen of cadeau te geven aan kinderen die interesse hebben in dier en natuur-gerelateerde informatie. Het bizarre bottenboek is vermakelijk, leert je veel over anatomie en ziet er daarnaast ook nog eens erg tof uit.