Het boek Louis

Maandag, 30 mei, 2022

Geschreven door: Joris Linssen
Artikel door: Ingrid den Oudsten

Een prachtig monument voor een inspirerende stiefvader

[Recensie] Joris Linssen is zanger van de band ‘Caramba’, maar vooral bekend als tv-presentator. Zijn meest bekende televisieprogramma’s zijn ‘Taxi’ en ‘Hello Goodbye’ . In deze programma’s kwam hij als taxichauffeur of op luchthaven Schiphol in gesprek met onbekende mensen op zoek naar persoonlijke verhalen.

Het persoonlijke verhaal van zijn stiefvader Louis van Es heeft Linssen nu beschreven in Het boek Louis. En wat een verhaal is het! Het leven van Louis begint op de achterbank van de taxi waar hij geboren werd. Zijn moeder is prostituee en legt hem te vondeling om hem vervolgens weer op te halen. Hij groeit op in de rosse buurt van Den Haag, kindertehuizen en bij pleeggezinnen. Als hij 21 jaar is en onschuldig in de gevangenis in Parijs verblijft, wordt zijn moeder door een klant vermoord. De jaren daarna is Louis losgeslagen en gaat zich te buiten aan drank en gokken. Hij trouwt, gaat scheiden en trouwt weer met dezelfde vrouw die ook de moeder is van zijn dochter Susan. De dochter die hij na zijn scheiding nog maar weinig ziet. Uiteindelijk ontmoet hij in 1984 Trix, de moeder van Joris. Louis en Trix blijven 35 jaar elkaars partner, tot aan zijn dood in 2019, en zo wordt Louis Joris zijn stiefvader.

Het levensverhaal van Louis is zo bizar dat je zou denken dat het uit het fantasierijke brein van een auteur is ontsproten. Ondanks alles wat hij heeft gedaan en meegemaakt, of misschien wel dankzij zijn verleden, blijkt het Haagse schoffie veel mensen geïnspireerd te hebben. Voor Linssen was Louis als een vader: een raadgever en een inspirator, maar ook een vriend. Toen hij na Louis’ dood van zijn dochter Susan hoorde dat zij van hem brieven ontving met zijn levensgeschiedenis, heeft hij besloten om zijn stimulator te eren met een boek. Voor het optekenen van zijn verhaal heeft hij gesproken met zijn moeder, Louis’ dochter, buren, collega’s en vrienden.

Het boek is fijn geschreven en het leest prettig. Gedurende het boek kom je steeds meer te weten over het leven van Louis van Es, maar ook over het leven van Joris Linssen zelf. Wat de hoofdtoon voert in het boek is vooral de invloed die Louis op het leven van anderen heeft gehad en hoe hij deze mensen heeft geïnspireerd. Hij zegt dingen die de mensen raken en nog belangrijker: zonder waardeoordeel. De ondertitel is helemaal correct ‘Het onwaarschijnlijke levensverhaal van mijn inspirerende levensverhaal van mijn inspirerende stiefvader’. Boven alles voel je de liefde van Joris voor Louis het hele boek door en ga je ook een beetje van hem houden. Ik waardeer het boek met 4 sterren.