Het Carpa Complot

Maandag, 7 oktober, 2019

Geschreven door: Heleen Van den Hoven
Artikel door: Jeannie Bertens

Een geloofwaardige, eigentijdse thriller

[Recensie] Anja, een kinderboekenschrijfster, wil na het overlijden van hun moeder, het contact met haar jongere broer Geus wat nauwer aanhalen. Maar Geus is een tweedejaars ICT-student met een druk leven, hij komt en gaat wanneer hem dat uitkomt. De laatste tijd is hij in de ban van een internetpuzzel met steeds nieuwe opdrachten. Geus wordt erdoor uitgedaagd, alleen de beste hackers blijven uiteindelijk in deze competitie over en Geus is vastbesloten bij de winnaars te horen. Om Anja wat gerust te stellen, neemt hij haar mee naar zijn vaste spelletjesavond waar Anja wat vrienden van hem ontmoet. Eén van hen, Quint, maakt indruk op Anja.

Kerstmis brengen Anja en Geus door bij hun vader Bert. Geus is gespannen, maakt ruzie en loopt kwaad weg. Wanneer Anja hem telefonisch niet meer te pakken krijgt, wordt ze ongerust. Ze gaat ten rade bij Quint. Quint op zijn beurt heeft ook een tijdje meegedaan met de internetpuzzel van CARPA 3521, maar wanneer blijkt dat hij gefilmd is tijdens de uitvoering van de opdrachten, heeft hij besloten om er niet meer aan mee te doen, hij vertrouwt het niet.
Dat heeft Quint goed gezien!

CARPA 3521 blijkt een misdadige organisatie te zijn die Nederland onder water dreigt te zetten als er niet veel geld over de brug komt. CARPA 3521 deelt eerst een speldenprikje uit. Een van de sluizen in Nederland wordt gehackt en een poldergebied loopt onder. Geus is een van de hackers, hij wil graag stoppen want snapt intussen dat CARPA 3521 niet is wat het lijkt. Hij wordt door de bende onder druk gezet om te blijven hacken. Er wordt gedreigd dat zijn familie iets naars zal overkomen wanneer hij niet meewerkt. Geus heeft geen keuze.

Quint en Anja intussen zetten alles op alles om de puzzels mee op te lossen en te achterhalen waar Geus is. Intussen wordt de dreiging in Nederland steeds groter en wanneer er zich dan ook nog eens een winterstorm ontwikkelt, pakken de donkere wolken zich boven Nederland dreigend samen. Quint en Anja lijken in eerste instantie goed samen te werken, Anja past zich aan Quints eigenaardigheden aan en ook Quint doet zijn stinkende best om samen te werken. Helaas is hun kortdurende relatie niet bestand tegen geheimen die niet uitgesproken worden. Anja vertrouwt zelfs Quint niet meer en vlucht weg. Nederland stevent af op een regelrechte ramp.

Dit is de debuutthriller van Heleen van den Hoven. Natuurlijk heeft ze al veel meer geschreven, dat merk je goed aan de makkelijk leesbare schrijfstijl. Ze heeft een mooie thriller neergezet waarin zowel ICT als watermanagement een grote rol spelen. De auteur heeft haar huiswerk goed gedaan en dat resulteert in een geloofwaardige, eigentijdse thriller. Het verhaal is opgebouwd in korte hoofdstukken en wordt vanuit verschillende perspectieven geschreven. Het symbool waarmee het hoofdstuk begint, is voor elk perspectief anders en daardoor is het verhaal makkelijk te volgen. Ik heb een goed opgebouwde en een geloofwaardige thriller gelezen en weet nog niet zo zeker of dit in werkelijkheid niet zou kunnen gebeuren! Vier sterren voor een prima debuut.